050 - 3 123 123
Informatie over 't coronavirus en uw SRC-reis
Reis veilig en verantwoord met 't coronaprotocol

Veelgestelde vragen

Hieronder vindt u verschillende vragen en antwoorden die betrekking hebben op ons coronaprotocol. Voor andere vragen dan kunt u bellen met 050 - 3 123 123. Chatten tijdens kantooruren kan natuurlijk ook. We helpen u graag!

Natasja, SRC Reizen
Natasja
Reisadviseur
Als u vragen heeft over over onze coronarichtlijnen, dan kunt u mij of een van mijn collega's natuurlijk bellen op 050 - 3 123 123. Chatten tijdens kantooruren kan natuurlijk ook. We helpen u graag!

Wat moet ik doen als ik voorafgaande aan de reis corona-gerelateerde klachten heb?

Wij gaan ervan uit dat u als gast uw verantwoordelijkheid neemt door kort voordat u op vakantie gaat te beoordelen of u gezond genoeg bent om te reizen. Heeft u gezondheidsklachten die te maken kunnen hebben met corona, dan verwachten wij van u dat u uw vakantie annuleert. Hierbij gelden de normale annuleringsvoorwaarden. De annuleringskosten kunt u bij uw eventuele annuleringsverzekering terugvragen.

Wat moet ik doen als ik klachten krijg tijdens de reis?

U blijft thuis (in het hotel) als u één van de volgende klachten heeft: neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, lichte hoest, verhoging (tot 38 C°). Uw reis/kamergenoot blijft ook thuis (in het hotel) als er sprake is van koorts (vanaf 38 C°) en/of benauwdheidsklachten.

Wanneer u bovengenoemde ziekteverschijnselen heeft, dan informeert u direct uw reisleider of SRC Reizen. U maakt hiervan ook alvast melding bij uw reisverzekering via de alarmcentrale. Uw reisleider zal u hierbij zo nodig assisteren. Om vast te kunnen stellen of het hier gaat om het coronavirus raadpleegt u een arts of ziekenhuis.

Wanneer is vastgesteld dat het (waarschijnlijk) gaat om het coronavirus, dan mag u (en uw reis/kamergenoot) niet meer deel uit maken van het reisgezelschap en dus geen gebruik meer maken van de (groeps)faciliteiten. De hotelier wordt hiervan ook door onze reisleider op de hoogte gebracht. Uw terugreis zal geregeld moeten worden door uw reisverzekering via de alarmcentrale. U verblijft tot uw terugreis naar Nederland op uw hotelkamer in (thuis)isolatie.

Wat doet SRC als een reisgenoot coronagerelateerde klachten vertoont?

Als een reisgenoot coronagerelateerde klachten vertoont, verwacht SRC van hem/haar hetzelfde als wanneer dat u zou overkomen. U kunt dat hierboven lezen. Mocht iemand zich onverhoopt niet aan die richtlijnen houden dan zal SRC dat afdwingen, in het uiterste geval door gedwongen uitsluiting uit de groep met alle middelen die ons daarvoor ter beschikking staan. De veiligheid en gezondheid van onze reizigers en collega’s gaan boven alles.

Wie betaalt mijn terugreis als vanwege corona er ineens beperkende maatregelen gaan gelden in ons vakantieland?

Hierover valt op voorhand niet eenduidig iets te zeggen. SRC zal er alles aan doen haar gasten te helpen in een dergelijke situatie, maar elke situatie kent nu eenmaal zijn eigen dynamiek. Zo zal het bij een busreis makkelijker zijn zelf de regie te voeren over een vervroegde thuisreis dan bij een vliegreis. Ervaringen uit het verleden en uitspraken van de regering over die ervaringen, doen vermoeden dat reizigers naar landen waarvoor geen ontradend reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken gold bij vertrek, op dezelfde ondersteuning van de overheid kunnen rekenen als daarvoor. Deze ondersteuning betrof hulp bij repatriëring met een eigen bijdrage voor de passagier, een vorm van steun waarvan ook SRC zich in die situatie bediend heeft. Maar nogmaals: elke situatie zal anders zijn en voor een concreet antwoord verwijzen wij formeel naar artikel 6 van de ANVR-reizigersvoorwaarden.

Wie betaalt het als ik vanwege plotselinge ingevoerde beperkende coronamaatregelen langer moet blijven dan gepland?

Ook voor deze vraag geldt dat elke specifieke situatie zijn eigen dynamiek zal hebben, met bijvoorbeeld per land verschillende factoren als overheidsbeleid. Met het ontstaan van corona is er een onvoorziene factor bijgekomen in ons leven van alledag. Maar het is natuurlijk niet zo dat dit leven vrij was van zorgen over onvoorziene omstandigheden en ook de voorwaarden die op uw reisovereenkomst met SRC van toepassing zijn voorzien daarom al sinds jaar en dag in regels daarover. Natuurlijk kennen we inmiddels allemaal de kreet “het nieuwe normaal”. We zullen er in dat nieuwe normaal mee om moeten leren gaan dat corona, net als al die andere onvoorziene situaties, mogelijk van invloed kan worden op uw vakantie. Hierbij is “onvoorzien” natuurlijk een belangrijk begrip. Wij stellen ons daarbij op het standpunt dat als een coronaverstoring “te voorzien” zou zijn, de autoriteiten geen toestemming voor reizen gegeven zouden hebben. Op een eventueel langer verblijf vanwege een coronasituatie is dan ook artikel 6 uit de ANVR-reizigersvoorwaarden van toepassing.

Wie draagt het risico als toch niet het gehele programma zoals beloofd uitgevoerd kan worden?

Wijzigingen in het programma zijn altijd voorbehouden. Het feit dat alle autoriteiten toeristische reizen naar uw bestemming toestaan, betekent dat er spraken is van een normale situatie. Natuurlijk kennen we inmiddels allemaal de kreet “het nieuwe normaal”. We zullen er in dat nieuwe normaal mee om moeten leren gaan dat corona, net als alle andere onvoorziene situaties mogelijk van invloed kan worden op uw vakantie. Hierbij is “onvoorzien” natuurlijk een belangrijk begrip. Wij stellen ons daarbij op het standpunt dat als een coronaverstoring “te voorzien” zou zijn, de autoriteiten geen toestemming voor reizen gegeven zouden hebben.