050 - 3 123 123
Zorgeloos uw vakantie boeken
Veilig reizen met het SRC-coronaprotocol
Informatie over de drukte op Schiphol

Veelgestelde vragen

Hieronder vindt u verschillende vragen en antwoorden die betrekking hebben op ons coronaprotocol. Voor andere vragen dan kunt u bellen met 050 - 3 123 123. Chatten tijdens kantooruren kan natuurlijk ook. We helpen u graag!

Natasja, SRC Reizen
Natasja
Reisadviseur
Als u vragen heeft over over onze coronarichtlijnen, dan kunt u mij of een van mijn collega's natuurlijk bellen op 050 - 3 123 123. Chatten tijdens kantooruren kan natuurlijk ook. We helpen u graag!

Wat moet ik doen als ik voorafgaande aan de reis corona-gerelateerde klachten heb?

Wij gaan ervan uit dat u als gast uw verantwoordelijkheid neemt door de dag voor vertrek of de dag van vertrek thuis een zelftest te doen en alleen op reis te gaan als die test negatief uitvalt (dus óók als u volledig gevaccineerd bent)! Is uw test positief dan annuleert u uw vakantie. Hierbij gelden de normale annuleringsvoorwaarden. De annuleringskosten kunt u bij uw eventuele annuleringsverzekering terugvragen.

Wat moet ik doen als ik klachten krijg tijdens de reis?

Als u tijdens de reis klachten krijgt die passen bij het coronavirus (neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, lichte hoest, verhoging (tot 38 C°)), dan vragen wij u dringend een zelftest te doen. Als de uitslag van deze test positief is, verwachten wij van u dat u dit meedeelt aan de reisleider zodat die de rest van de groep kan informeren. Na een positieve test kunt u niet meer mee met de groep tot u weer negatief test. We vinden het belangrijk en eerlijk te zeggen dat deze isolatie van de groep kan betekenen dat u bij een rondreis niet mee kunt naar een volgende plaats en zich zelfs kan uitstrekken tot de terugreisdag.

Als een reisgenoot besmet raakt dan zal uw reisleider u hierover informeren. De reisleider zal vervolgens alle gasten van de reis vragen om een zelftest te doen. Als deze positief uitvalt, geldt het bovenstaande. Is deze negatief dan vervolgt u de reis zoals gepland. In dat geval adviseren wij u wél in de touringcar een mondkapje te dragen. Let wel, dit is een dringend advies in het belang van uzelf en medereizigers.

Wie betaalt mijn terugreis als vanwege corona er ineens beperkende maatregelen gaan gelden in ons vakantieland?

Hierover valt op voorhand niet eenduidig iets te zeggen. SRC zal er alles aan doen haar gasten te helpen in een dergelijke situatie, maar elke situatie kent nu eenmaal zijn eigen dynamiek. Zo zal het bij een busreis makkelijker zijn zelf de regie te voeren over een vervroegde thuisreis dan bij een vliegreis. Ervaringen uit het verleden en uitspraken van de regering over die ervaringen, doen vermoeden dat reizigers naar landen waarvoor geen ontradend reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken gold bij vertrek, op dezelfde ondersteuning van de overheid kunnen rekenen als daarvoor. Deze ondersteuning betrof hulp bij repatriëring met een eigen bijdrage voor de passagier, een vorm van steun waarvan ook SRC zich in die situatie bediend heeft. Maar nogmaals: elke situatie zal anders zijn en voor een concreet antwoord verwijzen wij formeel naar artikel 6 van de ANVR-reizigersvoorwaarden.

Wie betaalt het als ik vanwege plotselinge ingevoerde beperkende coronamaatregelen langer moet blijven dan gepland?

Ook voor deze vraag geldt dat elke specifieke situatie zijn eigen dynamiek zal hebben, met bijvoorbeeld per land verschillende factoren als overheidsbeleid. Met het ontstaan van corona is er een onvoorziene factor bijgekomen in ons leven van alledag. Maar het is natuurlijk niet zo dat dit leven vrij was van zorgen over onvoorziene omstandigheden en ook de voorwaarden die op uw reisovereenkomst met SRC van toepassing zijn voorzien daarom al sinds jaar en dag in regels daarover. Natuurlijk kennen we inmiddels allemaal de kreet “het nieuwe normaal”. We zullen er in dat nieuwe normaal mee om moeten leren gaan dat corona, net als al die andere onvoorziene situaties, mogelijk van invloed kan worden op uw vakantie. Hierbij is “onvoorzien” natuurlijk een belangrijk begrip. Wij stellen ons daarbij op het standpunt dat als een coronaverstoring “te voorzien” zou zijn, de autoriteiten geen toestemming voor reizen gegeven zouden hebben. Op een eventueel langer verblijf vanwege een coronasituatie is dan ook artikel 6 uit de ANVR-reizigersvoorwaarden van toepassing.

Wie draagt het risico als toch niet het gehele programma zoals beloofd uitgevoerd kan worden?

Wijzigingen in het programma zijn altijd voorbehouden. Het feit dat alle autoriteiten toeristische reizen naar uw bestemming toestaan, betekent dat er spraken is van een normale situatie. Natuurlijk kennen we inmiddels allemaal de kreet “het nieuwe normaal”. We zullen er in dat nieuwe normaal mee om moeten leren gaan dat corona, net als alle andere onvoorziene situaties mogelijk van invloed kan worden op uw vakantie. Hierbij is “onvoorzien” natuurlijk een belangrijk begrip. Wij stellen ons daarbij op het standpunt dat als een coronaverstoring “te voorzien” zou zijn, de autoriteiten geen toestemming voor reizen gegeven zouden hebben.