050 - 3 123 123
U bent hier: Home | Frits van Norden

SRC-Reisleider Frits van Norden

Azië is voor mij het continent waar ik mij het meest thuis voel. Naast China maak ik veel reizen naar Vietnam en Cambodja. Iedere keer als ik een reis naar dit continent begeleid, heb ik als doel een beetje van mijn liefde voor die landen over te brengen op mijn gasten.

Niet door ze alleen de rijke cultuur te laten zien, maar vooral ook door ze te laten kennismaken met de gewone dingen op straat, de bijzondere sfeer die er hangt en de vriendelijkheid van de mensen.

Toen ik in 2006 begon met mijn werk als reisleider heb ik mezelf ook ten doel gesteld om in mijn werk niet alleen aan mezelf te denken, maar ook aan de noden van anderen en dan wel specifiek kinderen. Om deze reden heb ik Stichting Shanka opgericht (een shanka is een hindoeïstisch begrip dat “oorschelp” betekent, door mij uitgelegd als “mijn oren ergens ten gehore leggen”). De bankrekening van de Stichting werd in eerste instantie alleen door mijzelf gespekt door een deel van mijn fooienopbrengsten hierop te storten. Maar inmiddels geven steeds meer gasten geld aan de Stichting, het geeft mij écht het gevoel dat ik goed bezig ben. Waaraan dit geld wordt besteed leest u op de website van Stichting Shanka.

Bestemmingen: Duitsland, Groot-Brittannië, Rusland, de Baltische staten, Scandinavië, Ierland, Amerika, Vietnam en Azië

Frits van Norden
Reisleider sinds 2006

Dit zijn de reizen die ik ga begeleiden. Gaat u mee?

Naam reis
Vertrek
Reisduur
Vervoer
Prijs p.p.
Moskou en Sint Petersburg
Maandag 22 april 2019
7 dagen
1249,-Boek
Hoogtepunten Ierland
Maandag 27 mei 2019
12 dagen
1879,-Boek
Hoogtepunten Noorwegen
Vrijdag 28 juni 2019
9 dagen
1798,-Boek
Hoogtepunten Ierland
Maandag 22 juli 2019
12 dagen
1898,-Boek
Wijzingen in de reisplanning zijn voorbehouden.

Reisverhalen van Frits

Nieuwjaar in Vietnam
Door reisleider Frits van Norden | 30-10-2018
Als u mij vraagt wat de leukste tijd van het jaar is om naar Vietnam te gaan, dan kan ik die vraag heel eenvoudig beantwoorden, namelijk de weken vóór het Vietnamese Nieuwjaar.
Traditionele geneeskunst in China
Door reisleider Frits van Norden | 31-07-2018
In westerse landen maken we steeds vaker gebruik van onderdelen van de traditionele Chinese geneeskunde. In Nederland kennen we vooral de accupunctuur en in mindere mate de voetreflexologie. Een bij ons vrij onbekend fenomeen is de cupping; hierbij worden glaasjes verhit en vervolgens worden deze vacuüm gezogen op de rug, met als doel warmte toe te voegen aan het lichaam.
Van Cobh naar Ellis Island
Door reisleider Frits van Norden | 15-07-2018
In april 2017 vertrok ik alleen naar mijn geliefde Ierland voor een trektocht op Beara Peninsula; een ongerept stukje Ierland gelegen in het zuidwesten. Ik vloog naar Cork en vandaar moest ik de bus nemen naar Glengarrif, het vertrekpunt voor de wandeltocht.
Mijn Ierse Rose of Tralee
Door reisleider Frits van Norden | 31-01-2018
In de wintermaanden valt er op het platteland van Ierland, met uitzondering van de periode rond de kerstdagen, niet veel te beleven. Geen buitenlandse toeristen die komen genieten van de gezellige dorpen of de schoonheid van de natuur en ook de Ieren zelf trekken er in de wintermaanden niet veel op uit. Hoe anders is het in de maanden mei tot en met september: de Ieren ontwaken uit hun winterslaap en gaan massaal op vakantie in hun eigen land. En het liefste gaan ze naar plekken waar iets te beleven valt! In de wintermaanden hebben ze ten slotte al genoeg rust gehad in de dorpen, dus waarom zou je in de zomer ook nog eens de rustige natuur opzoeken?
Truttigheid alom in Engeland
Door reisleider Frits van Norden | 11-01-2018
Mocht u dit jaar meegaan op de prachtige reis naar Zuid-Engeland, dan maakt u kennis met de heerlijke Engelse wens van velen: de wens om alles bij het oude te laten. Zelf noem ik het soms truttigheid. Vorig jaar april bereikte deze truttigheid een hoogtepunt in het schitterende dorpje Bibury. Er is grote kans dat u dit plaatsje aandoet als u een dag in de Cotswolds verblijft.
Japanse sushi en meer
Door reisleider Frits van Norden | 31-10-2017
Op woensdagavond 27 september kwam ik na een lange maar goed verzorgde vlucht aan op het vliegveld van Tokyo, het begin van een droom die nu werkelijkheid mocht worden. Voor mij geen gids en bus die mij naar het hotel zouden brengen, nee ik was aangewezen op het openbaar vervoer, eerst een trein en vervolgens de metro richting de wijk waar mijn hotel voor de eerste twee nachten stond.
In de ban van de Noorse trol
Door reisleider Frits van Norden | 10-08-2017
Afgelopen voorjaar werd mij gevraagd of ik interesse had om een keer een reis naar Noorwegen te maken. Eerlijk gezegd had ik daar nooit over nagedacht, ik dacht altijd dat dit het domein was van andere collega’s, maar nadat mij die vraag gesteld werd hoefde ik er niet lang over na te denken. Ik las het reisprogramma en werd direct enthousiast. Alleen, hoe zou het weer zijn in Noorwegen?
De visser van Hoi An
Door reisleider Frits van Norden | 30-07-2017
Het leukste plaatsje van Vietnam blijft voor mij Hoi An, gelegen in het midden van het land. Sommigen zullen zeggen dat Hoi An wel erg op de toeristen is gericht, maar voor mij is de sfeer hier nog steeds erg prettig. Iedereen zal zich hier dan ook absoluut thuis voelen, niet in de laatste plaats omdat je hier heerlijk kunt eten en dát is voor mij ook zeer belangrijk.
De Noorse Fridtjof Nansen
Door reisleider Frits van Norden | 11-07-2017
Fridtjof Nansen en Fjotolf Hansen, het laat mij maar niet los, twee verschillende namen die ergens toch weer op elkaar lijken. Twee namen die niets met elkaar te maken lijken te hebben, of misschien toch wel?
Naar de toilet in China
Door reisleider Frits van Norden | 12-05-2017
U zult wel denken, gaat Frits nou een blog over toiletten schrijven? Jazeker, en als het moet zelfs twee. Maar dat zal ik u niet aandoen. Maar laten we eerlijk zijn: één van de meest gestelde vragen tijdens een reis is toch écht of er ergens ook toiletten zijn. Dus onbelangrijk is het ook weer niet.
Wandelen op de Kaapverdische eilanden
Door reisleider Frits van Norden | 08-04-2017
Even geen werk hebben geeft mij de tijd om zelf te gaan reizen. Thuis zijn is leuk, maar niet te lang: het begint dan weer te kriebelen, ik wil dan weer iets nieuws ontdekken. Mijn keuze viel deze keer op Kaapverdië, al veel positiefs over gehoord, maar nu werd het tijd om het land met eigen ogen te zien.
Een Cambodjaanse bruiloft II
Door reisleider Frits van Norden | 23-03-2017
Het is de dag van de bruiloft van mijn Cambodjaanse dochter. Half zeven ’s ochtends zou het feest beginnen en of ‘daddy’ er maar voor wilde zorgen om op tijd aanwezig te zijn, zo werd mij vriendelijk maar dringend verzocht. Nu ken ik de Cambodjanen een beetje, dus 7 uur achtte ik vroeg genoeg.
Fietsen in Cambodja
Door reisleider Frits van Norden | 28-02-2017
Na de bruiloft van mijn Cambodjaanse ‘dochter’ begon ik aan een korte fietstocht, circa 500 kilometer heen en terug (red. geen tikfout, Frits bedoelt echt 500 kilometer!), naar de tempel van Preah Vihear. Omdat het maar een korte tocht was, had ik me eerlijk gezegd slecht voorbereid, niet goed op de kaart gekeken waar dorpjes waren om water en eten te krijgen, laat staan waar ik precies zou kunnen overnachten.
Een Cambodjaanse bruiloft I
Door reisleider Frits van Norden | 20-02-2017
Misschien heeft u ooit in een eerdere blog van mij gelezen dat ik al jaren een weeshuis in Siem Reap ondersteun. Toen ik daar voor de eerste keer kwam, waren daar zo ongeveer 40 jongens en meisjes en zoals dat soms gaat, spreekt de ene je meer aan dan de andere.
The Killing Fields van Siem Reap
Door reisleider Frits van Norden | 23-01-2017
Het was weer een mooie zonnige dag in Cambodja en ik heb tuk tuk-rijder Poam gevraagd of hij mij naar de killing fields bij Siem Reap kan brengen. Natuurlijk kom ik tijdens de Vietnam en Cambodja-reis altijd bij de Killing Fields in Phnom Penh. Als je daar voor de eerste keer komt, word je vanzelf even stil.
Bijgeloof werkt
Door reisleider Frits van Norden | 21-01-2017
Na acht maanden afwezig te zijn geweest, kwam ik eindelijk weer eens in mijn geliefde Vietnam. Het weerzien was als vanouds weer zeer hartelijk, alsof ik niet weggeweest ben uit Hanoi. Een ding was echter nieuw voor mij, de volgende dag werd ik opeens in Hanoi geconfronteerd met regen, niet zo’n klein beetje, nee met bakken tegelijk kwam het uit de lucht. Och jee, hoe moest dat de volgende dag nu gaan als we met de roeiboten over de Zwaluwstaartrivier gevaren zouden worden? Zou het dan wel droog zijn?
Een bezoek aan de Chinese Lamatempel
Door reisleider Frits van Norden | 10-12-2016
Tijdens mijn laatste reis naar China zou ik een dag langer blijven in Beijing. Geen straf want er is altijd wel iets nieuws te bekijken. Maar eigenlijk had ik geen zin in iets nieuws, ik wilde naar de Lamatempel. Natuurlijk was ik daar al eens eerder geweest met mijn gasten, maar nooit alleen, en van dat momentje voor mezelf wilde ik wel eens genieten.
Met een onderbroek door de bus van Vietnam
Door reisleider Frits van Norden | 30-11-2016
Op het moment dat deze blog geplaatst wordt, ben ik inmiddels weer terug uit mijn geliefde Vietnam, een land waarover ik al regelmatig geschreven heb, over de schoonheid, het lekkere eten, de bijzondere cultuur en zijn zeer vriendelijke bewoners.
Horton Plains en high tea in Sri Lanka
Door reisleider Frits van Norden | 07-10-2016
Sri Lanka heeft een verrassend mooie en veelzijdige natuur. Groene rijstvelden en een rijke bloemenpracht worden afgewisseld door natuurparken met kuddes olifanten en solitair levende luipaarden (gespot!), dorre vlaktes en, natuurlijk niet te vergeten, de haast oneindige theeplantages op de hellingen richting Nuwara Elya.
Muziek in Ierland
Door reisleider Frits van Norden | 06-09-2016
Al voor ik naar Ierland ging als reisleider, was ik al een liefhebber van Ierse muziek. Van Enya tot The Dubliners, voor ieder moment zijn eigen lied. Nu weet ik van mezelf dat ik niet altijd goed luister naar de teksten, maar dat emotie van een song datgene is wat me als eerste aanspreekt. Zo kan je soms wel eens iets missen en dat is natuurlijk jammer, ware het niet dat er gelukkig altijd mensen zijn die je er op wijzen.
Klantenservice in China
Door reisleider Frits van Norden | 12-07-2016
We waren die ochtend op een comfortabele manier gereisd met de hogesnelheidstrein van Xi’an naar Pingyao, een afstand van iets minder dan 500 kilometer. Pingyao is een leuk, best nog authentiek, ommuurd stadje waar binnen de muren eigenlijk alleen maar kleinschalige hotels te vinden zijn.
Ierland: mijn eerste kennismaking
Door reisleider Frits van Norden | 10-07-2016
Mijn eerste reis die ik in Ierland begeleidde weet ik nog goed. In Dublin stond in de aankomsthal Tommy, onze buschauffeur voor de komende twaalf dagen, al te wachten met een big smile op zijn gezicht, een lach die ook amper zou verdwijnen gedurende deze reis.
Een Indonesische zonsopgang
Door reisleider Frits van Norden | 20-03-2016
Toen SRC mij vroeg of ik een reis wilde leiden naar Indonesië, hoefde ik niet echt lang na te denken. Het is gaaf om als reisleider een nieuw land te mogen bezoeken! Alleen zag ik in januari op het internet allerlei beelden van overstromingen in Jakarta en ik vroeg me eerlijk gezegd af of het wel zo’n goed idee was om in het regenseizoen naar Indonesië te gaan.
Cao Dai en Cu Chi in Vietnam
Door reisleider Frits van Norden | 20-01-2016
Vandaag is opnieuw een bijzondere dag, allereerst gaan we met de touringcar naar de belangrijkste tempel van de Cao Dai, ongeveer 80 kilometer verwijderd van Ho Chi Minh Stad. De nog jonge (circa 90 jaar) religie van de Cao Dai kom je alleen maar tegen in het zuiden van Vietnam, oneerbiedig gezegd is het een mengelmoes van alle wereldreligies en dat levert een kleurrijk schouwspel op.
Fietsen voor Vietnam
Door reisleider Frits van Norden | 15-10-2015
Afgelopen maart was ik met Chi, één van de Vietnamese gidsen, aan het fietsen in de Mekong-delta, een gebied ongeveer net zo groot als Nederland en, naast Hoi An, absoluut mijn meest favoriete streek om voor langere tijd te verblijven. Waarom?