Heeft u vragen over een reis, over uw reservering of over het visum dat u voor uw reis nodig heeft? Op deze pagina's vindt u de antwoorden op de vragen die u zou kunnen hebben. De vragen en hun antwoorden zijn onderverdeeld in verschillende categorieën.
Staat uw vraag er niet tussen?
Staat u het antwoord op uw vraag hier niet tussen? U kunt uw vraag ook stellen via het formulier op de pagina Contact met SRC Reizen. Hier vindt u ook de verschillende manieren waarop u met ons in contact kunt komen.
Prijsinfo en reserveren
Waarom wordt er zo veel nadruk gelegd op de juistheid van persoonsgegevens?
Reisbescheiden en met name vliegtickets zijn officiële documenten. Fouten in de namen hierop kunnen ertoe leiden dat u niet mee kunt reizen. De juistheid van de verstrekte gegevens en de controle ervan op bevestiging en tickets zijn uw eigen verantwoordelijkheid. Lees hier meer over de op te geven persoonsgegevens.
Waarom moet ik ook een mobiel telefoonnummer en e-mailadres opgeven?
Het kan voorkomen dat we kort voor vertrek nog contact met u moeten opnemen. Daarom is het prettig als we over zo veel mogelijk communicatiegegevens beschikken.
Waarom vraagt SRC naar de naam van mijn verzekeringsmaatschappij en mijn polisnummer?
Wij adviseren ten sterkste om goed verzekerd op reis te gaan. Wij vragen u om deze gegevens, zodat wij in noodgevallen hierover beschikken. Meer informatie over verzekeringen vindt u hier.
Ik ben getrouwd en gebruik de naam van mijn partner. Welke naam moet ik doorgeven bij de boeking?
Als u getrouwd bent en een Nederlands paspoort heeft, dan moet u uw geboortenaam opgeven. Lees hier meer over de op te geven persoonsgegevens.
Worden mijn persoonsgegevens verstrekt aan derden?
Uw gegevens worden niet verstrekt aan derden, tenzij dat strikt noodzakelijk is voor de uitvoering van uw reis. Lees hier meer over de privacy policy van SRC.
Kan ik bepaalde wensen doorgeven bij mijn boeking?
Bij uw boeking kunt u ons vragen rekening te houden met een bepaalde voorkeur (preferentie). Ook is het in sommige gevallen mogelijk een expliciete voorwaarde (essentie) aan uw boeking te verbinden. Lees hier meer over preferenties en essenties.
Kan ik een excursie of programmaonderdeel overslaan of iets anders doen tijdens een groepsreis?
Vanzelfsprekend kan dit: u bent immers op vakantie en bepaalt zelf wat u wilt. Lees hier meer over extra mogelijkheden op onze reizen.
Hoe zwaar is het programma van de SRC groepsreizen?
Dit verschilt per reis en wordt ook per reis op onze internetpagina aangegeven. Lees hier meer over de invulling van onze programma’s hier.
Mag ik zelf de vluchten voor mijn reis regelen?
Ja, u kunt de meeste van onze vliegreizen ook met korting boeken zonder de bijbehorende heen- en/of terugvlucht. Lees hier meer over het boeken van een vliegreis zonder vluchten.
Kan ik als alleenreizende ook een tweepersoonskamer op indeling met een vreemde boeken?
Nee, als u met SRC reist, kunt u geen kamer op indeling reserveren.
Ik reis alleen. Kan ik voor mezelf een 2-persoonskamer boeken?
Ja, bij een aantal reizen verblijft u in een zogenaamde tweepersoonskamer. Voor alleengebruik kunt u tegen betaling van een toeslag een tweepersoonsgebruik voor alleengebruik bijboeken. Lees hier meer over 1-persoonskamers en 2-persoonskamers voor alleengebruik.
Kan ik bij SRC ook een 3-persoonskamer boeken?
Ja, het is mogelijk voor drie personen een kamer te boeken, maar we kunnen niet garanderen dat dit een echte 3-persoonskamer is. Lees hier meer over kamers voor drie personen.
Wat is een boeking op aanvraag?
Het kan voorkomen dat een reis(onderdeel) niet meer boekbaar terwijl de groep nog niet vol zit, of dat u aanvullende wensen heeft die niet standaard in ons pakket zitten. In die gevallen moeten we een leverancier om een akkoord vragen voor deze reservering. Dat heet een ‘boeking op aanvraag’. Lees hier meer over een boeking op aanvraag.
Waarom koopt SRC niet voor de hele groep genoeg tickets en hotelkamers in?
Helaas is het tegenwoordig zelden mogelijk om voor het maximaal aantal deelnemers tickets en hotelkamers in te kopen. Onze partners, de airlines en hotels willen zich niet meer lang van te voren vastleggen. Wij kunnen daardoor slechts voor een groot deel van de groep voorraad inkopen.
Wat betekent ‘vertrekgarantie’?
Een reis met vertrekgarantie gaat gegarandeerd door. Een reis wordt gegarandeerd als het minimumaantal deelnemers voor een reis behaald is of als we op basis van resultaten uit het verleden kunnen inschatten dat de reis dat aantal zal halen. Lees hier meer over onze vertrekgarantie.
Wanneer krijg ik mijn reisbescheiden?
Als u de gehele reissom voldaan heeft, ontvangt u uw reisbescheiden uiterlijk 10 dagen voor vertrek. Lees hier meer over onze reisbescheiden.
Hoe weet ik of de reis die ik heb geboekt doorgaat?
Als u een reis met vertrekgarantie boekt, gaat uw reis sowieso door. Was de reis nog niet gegarandeerd op het moment dat u boekte, dan gaat de reis door als het minimumaantal deelnemers wordt bereikt. U komt dit te weten door op onze website kijken of het ‘vinkje’ bij uw vertrekdatum staat, of contact op te nemen met onze reisadviseurs. Lees hier meer over deelnemersaantal en vertrekgarantie.
Wat gebeurt er als mijn reis niet doorgaat?
Als uw reis niet doorgaat doordat er te weinig deelnemers zijn, nemen we telefonisch contact met u op om oplossingen als een alternatieve reis, of in het uiterste geval terugstorting van uw reissom te bespreken. Lees hier meer over deelnemersaantal en vertrekgarantie.
Op mijn reisbescheiden staat dat ik de hoofdboeker ben. Wat betekent dat?
De hoofdboeker is verantwoordelijk voor de boeking, en dus ook voor het doorgeven van alle gegevens die nodig zijn voor de uitvoering van de reis en de juistheid hiervan. Daarnaast is de hoofdboeker verantwoordelijk voor de betaling van de reissommen, ook voor die van medereizigers. We sturen de reisbescheiden en eventuele andere correspondentie standaard naar de hoofdboeker.
Kan ik een reis annuleren?
Als u een reis boekt, is deze boeking definitief. Dat geldt ook voor een boeking op aanvraag. Als u zelf de reis annuleert, is dit niet zonder kosten en gelden de annuleringsvoorwaarden die SRC hanteert. U vindt hier de annuleringsvoorwaarden.
Kan iemand anders in mijn plaats op reis gaan?
Als u zelf niet meer op reis kunt of wilt gaan, kunt u, onder bepaalde voorwaarden, iemand anders in uw plaats laten reizen, een zogenaamde in-de-plaatsstelling. Lees hier meer over een in-de-plaats-stelling.
Kan ik, nadat ik geboekt heb, nog kiezen voor een andere reis?
Ja, onder bepaalde voorwaarden kan dit zelfs kosteloos. Lees hier meer over de unieke SRC omboekgarantie hier.
Kan ik een wijziging in mijn boeking aanbrengen?
Een reservering wijzigen is vaak mogelijk, maar soms onder voorwaarden en niet altijd zonder kosten. Lees hier meer over het wijzigen van een reservering.
Kan ik mijn reis annuleren als er iets op mijn vakantiebestemming gebeurt?
Als er iets gebeurt op uw vakantiebestemming, zoals een natuurramp of politieke onlusten, dan houden we de situatie nauwlettend in de gaten, en beoordelen we of het verantwoord is om de reis uit te voeren. Als het ministerie van Buitenlandse Zaken reizen naar bepaalde bestemmingen ontraadt, dan kijken we kritisch naar het reisprogramma. Zo nodig wijzigen of annuleren we onderdelen. In het ergste geval kunnen we besluiten de hele reis te annuleren. Als we de reis niet annuleren, maar u toch wilt annuleren of omboeken, dan is het afhankelijk van de situatie of dit kosteloos is. U kunt dit navragen bij onze reisadviseurs.
Ik heb via internet geboekt. Dan mag ik toch binnen een bepaalde periode een boeking ongedaan maken?
Nee. De wet Kopen op afstand maakt een uitzondering voor reizen. Als u een reis boekt via internet, dan krijgt u geen bedenktijd: u gaat een overeenkomst aan die u niet kosteloos kunt annuleren.
Kan ik een vrijblijvende optie op een reis nemen?
U kunt een vrijblijvende optie op een reis nemen die vijf werkdagen blijft staan. Deze optie is niet standaard: u moet aangeven dit te willen.
De reis die ik wil boeken is vol. Kan ik op een wachtlijst komen?
Als de reis voor een specifieke datum is volgeboekt, kunt u aan een reisadviseur vragen of u op de wachtlijst gezet kunt worden. Als er alsnog plaatsen vrijkomen op de reis, nemen we contact met u op. Dat doen we op volgorde van aanmelding. Plaatsing op de wachtlijst is vrijblijvend; u zit nergens aan vast.
Kan ik al een reis vastleggen die nog niet boekbaar is?
Weet u al welke reis u wilt gaan maken, maar kunt u deze reis nog niet op onze website vinden? Of staat de periode waarin u op reis wilt gaan er nog niet bij? Dan kunt u in sommige gevallen een voorboeking maken, zodat u zeker weer dat u niet te laat bent met boeken. Bij sommige reizen staat er een voorboekingsformulier op onze website. Is dat niet het geval? Neem dan contact op met SRC. Zodra de reis concreet boekbaar is, nemen we contact met u op om de boeking definitief te maken. We informeren u uiteraard over eventuele wijzigingen in het programma, voordat we uw boeking definitief maken.
Kan ik via SRC een hotel reserveren voor de dag(en) dat ik vertrek en/of aankom?
Ja dat is mogelijk. Bij de uitgebreide reisbeschrijving leest u op het tabblad 'vervoer en verblijf' hier meer informatie over.
Kan ik ergens zien wie mijn reisleider is?
Ja, dit is mogelijk. Ongeveer 2 à 3 maanden voor vertrek plant SRC de reisleider op uw gegarandeerde reis in. De naam van de reisleider vindt u bij de uitgebreide reisbeschrijving onder het tabblad 'data en prijzen' achter de door uw gekozen vertrekdatum. Lees hier meer over onze reisleiders.
Kan ik bij een boeking de gegevens van thuisblijvers doorgeven, zodat er contact met hen opgenomen kan worden als er iets gebeurt?
Ja, dat moet zelfs. U bent verplicht om de naam en het telefoonnummer van een thuisblijver door te geven, voor het geval er iets met u gebeurt tijdens de reis. Deze gegevens van de thuisblijver staan ook op uw factuur. Controleer dus of die gegevens juist zijn.
Hoe verlopen facturering en betaling?
Lees hier meer over de facturering en betaling van de reissom.
Kunnen mijn medereiziger(s) en ik apart betalen?
Ja, het is mogelijk dat u beiden een apart deel van de reissom overmaakt. Doe dit dan wel onder vermelding van het betalingskenmerk dat op de factuur staat. U kunt desgewenst ook een kopie van de nota vragen aan een van onze reisadviseurs. NB De zogenaamde ‘hoofdboeker’ blijft ook bij een aparte betaling verantwoordelijk voor de betaling van het volledige bedrag.
Hoe weet ik wat inclusief en exclusief is bij de reissom?
Bij de reisbeschrijving op onze website ziet u op het tabblad ‘data en prijzen’ onder de kopjes ‘inclusief’ en ‘exclusief’ wat allemaal wel en niet is inbegrepen.
Is alles in het reisprogramma inclusief?
Per reis kan het verschillen wat er allemaal inclusief is. Onder het tabje 'data & prijzen' vindt u per reis een overzicht onder 'inclusief' en 'exclusief'.
Als ik een SRC-cultuurvakantie vergelijk met reizen van andere aanbieders, dan is 'ie wel eens duurder. Hoe kan dat?
De cultuurvakanties van SRC zijn geen goedkope reizen, maar wel hele complete reizen met een hoge kwaliteit. De cultuurvakanties hebben de beste SRC-reisleiders, een uitstekend cultureel excursieprogramma en we werken zo veel mogelijk samen met ‘A-partners’, zoals gerenommeerde luchtvaartmaatschappijen en goede hotels. Op veel reizen reist u in kleine groepen en is er heel veel extra in de reissom inbegrepen. Vooral dit laatste onderscheidt de cultuurvakantie van veel concurrenten.
Hoeveel dagen duurt een reis precies?
Het aantal dagen dat bij de beschrijving van uw reis staat, is het totale aantal dagen, inclusief de reisdagen. Houdt u er rekening mee dat alle reisdagen worden meegeteld, ongeacht de vertrek- of aankomsttijd. Als u ’s ochtends om 3.00 uur op Schiphol landt, dan telt alles na 0.00 uur mee als een aparte reisdag. Deze dag moet u dus ook meeverzekeren in uw reis- en annuleringsverzekering.
Ik reis alleen. Welke prijs betaal ik?
De vanafprijs is de reissom per persoon, voor een 2-persoonskamer die door twee personen wordt gebruikt. Er wordt vaak een toeslag berekend voor een 1-persoonskamer. De totaalprijs, inclusief deze toeslag, vindt u bij de uitgebreide reisbeschrijving op onze website, onder het tabblad ‘data & prijzen’. Het betalen van een 1-persoonskamertoeslag geeft geen recht op het alleengebruik van een 2-persoonskamer, tenzij er sprake is van een 2-persoonskamer voor alleengebruik. Lees hier meer over 1-persoonskamers en tweepersoonskamers voor alleengebruik.
Zijn fooien bij de prijs van de reis inbegrepen?
Bij de meeste reizen zijn de fooien niet inbegrepen bij de reissom, omdat fooien geheel vrijblijvend zijn: u bepaalt zelf of u die geeft of niet. Een enkele keer zijn de fooien wel inclusief. De economie van het land is dan zo ingesteld op het ontvangen van fooien, dat het een te groot logistiek obstakel wordt om de fooien niet bij de prijs in doen. Bij een reis staat bij ‘data & prijzen’ of de fooien wel of niet zijn inbegrepen.
Zijn de entreegelden bij de prijs inbegrepen?
Bij de meeste reizen zijn de entreegelden niet inbegrepen bij de reissom. U kunt immers ter plekke besluiten wel of niet mee te gaan met een excursie. Daarnaast hebben sommige mensen recht op leeftijdskorting op de entree. Soms is het echter een te groot logistiek probleem om ter plekke en apart een entreebetaling te regelen. In die gevallen is de bewuste entree wel inbegrepen. Op onze internetpagina leest u bij een reis onder ‘data & prijzen’ of de entreegelden wel of niet zijn inbegrepen.
Wat zijn de ANVR en de SGR, en wat heb ik daar als reiziger precies aan?
De ANVR is de overkopelende vereninging voor de reisbranche en het SGR is de Stichting Garantiefonds Reisgelden. Lees hier meer over ANVR en SGR.
Waarom betaal ik voor het Calamiteitenfonds en wat is dat?
Het calamiteitenfonds speelt een rol als u op reis bent en er doet zich een calamiteit voor op uw bestemming. Lees hier meer over het calamiteitenfonds reizen.
Wat zijn luchthavenbelastingen en heffingen?
De luchthavenbelastingen en heffingen zijn alle opgelegde lasten door onder andere de overheid en de luchtvaartmaatschappij bij een vliegreis. Lees hier meer over deze belastingen en heffingen.
Wat is een brandstoftoeslag? Mag ik die weigeren?
Een brandstoftoeslag is een toeslag die vervoerders, vooral luchtvaartmaatschappijen, aan reizigers doorberekenen om de stijgende brandstofprijzen te compenseren. Als een luchtvaartmaatschappij voor uw vlucht zo’n toeslag oplegt, mogen wij die toeslag aan u doorberekenen.
SRC garandeert echter de prijzen voor de reeds geboekte klanten. Een verhoging van de brandstoftoeslag zorgt wél voor een verhoging van de reissom voor hen die nog niet boekten. Het kan dus zo zijn dat u een andere prijs ziet wanneer u een bepaalde reis later nog eens op de website bekijkt. Lees hier meer over onze prijsinformatie.
SRC garandeert echter de prijzen voor de reeds geboekte klanten. Een verhoging van de brandstoftoeslag zorgt wél voor een verhoging van de reissom voor hen die nog niet boekten. Het kan dus zo zijn dat u een andere prijs ziet wanneer u een bepaalde reis later nog eens op de website bekijkt. Lees hier meer over onze prijsinformatie.
Welke maaltijden kan ik verwachten?
Bij logies en ontbijt is alleen het ontbijt inbegrepen. Is de verzorging halfpension? Dan krijgt u een ontbijt en een warme maaltijd. Meestal is dit het diner, maar soms ook een lunch. Een warme maaltijd bestaat uit drie gangen: een voorgerecht, een hoofdgerecht en een dessert. Meestal wordt de maaltijd geserveerd en heeft u geen keuze. Sommige hotels hebben (ook) een buffet of keuzemenu’s. De drankjes zijn nooit inclusief.
Hoe vaak krijg ik een maaltijd bij logies en ontbijt/halfpension/volpension?
Onder 'pluspunten' bij elke reis vindt u welke maaltijden er precies inbegrepen zijn.
Reisdocumenten
Welke grensdocumenten en visa heb ik nodig voor mijn reis?
Met een Nederlandse nationaliteit heeft u voor een reis naar het buitenland altijd een paspoort of identiteitskaart nodig, en soms ook een visum. Kijk voor de benodigde reisdocumenten per land in ons overzicht van reisdocumenten. Let daarbij ook op welke documenten u nodig heeft voor eventuele doorreislanden. Informatie over grensdocumenten en visa is sterk aan verandering onderhevig. Kijk daarom ook op de site van de ANVR, onder ‘Reisinformatie over uw bestemming’.
Ik heb niet de Nederlandse nationaliteit. Gelden voor mij andere regels?
Ja, als u een andere nationaliteit heeft dan de Nederlandse, of een tweede nationaliteit naast de Nederlandse, kunnen voor u andere regels gelden. Neem voor meer informatie contact op met de ambassade of het consulaat van het land waar u naartoe gaat.
Kan ik een benodigd visum via SRC regelen?
Als u de Nederlandse nationaliteit heeft kan SRC in veel gevallen het visum voor u regelen. Tijdens de boeking, zowel telefonisch als online, kunt u dit aangeven als u daar gebruik van wilt maken. Lees hier meer over een visumaanvraag via SRC.
Als u een andere nationaliteit heeft dan de Nederlandse, of een tweede nationaliteit naast de Nederlandse, kunnen voor u andere regels gelden. Neem voor meer informatie contact op met de ambassade of het consulaat van het land waar u naartoe gaat.
Als u een andere nationaliteit heeft dan de Nederlandse, of een tweede nationaliteit naast de Nederlandse, kunnen voor u andere regels gelden. Neem voor meer informatie contact op met de ambassade of het consulaat van het land waar u naartoe gaat.
Ben ik verplicht een benodigd visum via SRC te regelen?
Nee, u mag zelf uw visum regelen. In alle gevallen blijft u zelf eindverantwoordelijk voor de geldigheid van uw reisdocumenten.
Moet ik tijdens mijn reis mijn paspoort ook afgeven in de hotels?
Ja, in veel gevallen wordt, om de hotelincheck en -registratie te vergemakkelijken, gevraagd om uw paspoort.
Mag ik weigeren mijn paspoort af te geven in een hotel?
Natuurlijk, uw paspoort is uw eigendom en verantwoordelijkheid. De gevolgen van het niet afgeven zijn vaak dat u later dan de groep in kunt checken, meer formulieren zelf moet invullen en hier dus meer tijd mee kwijt bent. Bent u bezorgd over het afgeven van uw paspoort? Lees informatie van de overheid over het voorkomen van identiteitsfraude.
Niet tevreden
Ik heb een klacht tijdens de reis. Wat moet ik doen?
Meldt uw klacht direct bij de verantwoordelijke dienstverlener, zoals de chauffeur, de reisleider, de hotelier of een andere plaatselijke vertegenwoordiger van SRC Reizen. Vaak kan dit ongemak dan direct worden verholpen. Wordt uw klacht ter plaatse niet (naar tevredenheid) opgelost? Neem dan contact op met ons op het telefoonnummer +31 50 3 123 123.
Ik heb een klacht tijdens de verlenging van de reis. Wat moet ik doen?
Meldt uw klacht direct bij de receptie of het management van uw hotel of bij onze agent ter plaatse. Wordt uw klacht ter plaatse niet (naar tevredenheid) opgelost? Neem dan contact op met ons op het telefoonnummer +31 50 3 123 123.
Mijn klacht is ter plekke niet of niet naar tevredenheid opgelost. Wat nu?
Er zijn verschillende manieren SRC na afloop van de reis op de hoogte te brengen van uw klacht. Lees hier meer over onze klachtenprocedure en de door u te volgen stappen.
Wat is de EU-compensatieregeling bij vluchtproblemen?
Er is een Europese wet (EU-verordening 261/2004) die de rechten van vliegtuigpassagiers regelt als uw vlucht vertraagd of geannuleerd is, of als u niet aan boord mag, bijvoorbeeld bij een overboeking. Lees hier meer over de EU-verordening 261/2004.
Is SRC 24 uur per dag bereikbaar?
Ja, zowel tijdens kantooruren als daarbuiten kunt u ons bereiken op 050 - 3 123 123. Let op: na kantooruren hoort u eerst een bandje met een boodschap. Verbreek de verbinding niet want daarna wordt u verbonden met een medewerker van onze telefoonservice. Zij kunnen u verder helpen of hebben, in geval van nood, direct toegang tot medewerkers van SRC.
Wat kan ik doen als ik ontevreden ben over de klachtafhandeling door SRC?
Als een klacht niet naar uw tevredenheid wordt opgelost, kunt u de klacht en afhandeling voorleggen aan de geschillencommissie reizen. Lees hierover meer in de ANVR-consumentenvoorwaarden.
Hoe lang duurt een klachtenprocedure bij SRC?
Wij streven er naar uw klachten zo spoedig mogelijk af te handelen. Meestal lukt ons dit binnen een twee à drietal weken. Een enkele keer duurt het langer, maar in een dergelijk geval hoort u van ons hoe lang en waarom het langer duurt.
Ik wil mijn reiservaring delen met SRC. Wat kan ik doen?
We stellen elke reactie van u op prijs en hebben daarvoor een enquête ontwikkeld die u op papier of digitaal kunt invullen. Lees hier meer over onze enquête.
Ik heb mijn klacht kenbaar gemaakt op het enquêteformulier maar hoor niets van SRC. Hoe kan dat?
Enquêtes over onze reizen zijn voor ons onvoorstelbaar belangrijk, en worden op verschillende momenten en door verschillende mensen in de organisatie bekeken en gebruikt. Omdat de enquêtes niet altijd een standaard route volgen, is het voor een zorgvuldige afhandeling van uw klacht noodzakelijk dat deze wel via een standaard klachtenprocedure ingediend wordt. Lees hier hoe u te werk moet gaan.
Ik wil graag een bericht sturen aan de reisleider. Kan dat?
Jazeker, alleen beschermen wij om voor de hand liggende redenen wel de contact- en adresgegevens van onze reisleiders. Maar stuurt u gerust iets naar ons kantoor en wij zullen zorgen dat het de reisleider bereikt.
Vliegreizen
Met welke luchtvaartmaatschappijen werkt SRC samen?
Onze vliegreizen worden uitgevoerd door gerenommeerde luchtvaartmaatschappijen. De Europese Unie heeft een zwarte lijst opgesteld van luchtvaartmaatschappijen die niet aan de veiligheidsmaatregelen voldoen. SRC maakt geen gebruik van luchtvaartmaatschappijen die op deze lijst staan. Bij de reisbeschrijving vind u meer informatie over de maatschappij waarmee u vliegt.
Vlieg ik altijd met de maatschappij die bij de reis vermeld staat?
Meestal is dit wel het geval, maar bij een zogenaamde ‘codesharing’, een samenwerkingsverband van verschillende airlines, vliegt u mogelijk met een partner van deze luchtvaartmaatschappij.
Kan ik een stoelreservering maken bij een vliegreis?
Dit hangt af van de luchtvaartmaatschappij waarmee u vliegt. Op de meeste vluchten kunt u stoelen reserveren. Kijk per airline naar de mogelijkheden, meer informatie vindt u hier.
Zijn er kosten verbonden aan een stoelreservering?
Hoe lang van te voren kan ik een stoelreservering maken?
Ik heb geboekt voor een groepsreis. Moet ik toch zelf inchecken?
Ja, zowel op de heen- als terugreis dient u zelf in te checken. Dit kan bij steeds meer maatschappijen ook via internet. Wij adviseren u, indien mogelijk, hier gebruik van te maken. Een enkele keer vraagt een airline van SRC een groepsincheck voor de terugreis. Als dat het geval is, hoort u dit van de reisleider.
Kan ik altijd online inchecken?
Via internet inchecken is steeds vaker mogelijk, maar bij enkele maatschappijen kan dit helaas alleen nog maar op de luchthaven. Kijk hier voor welke maatschappijen u online kunt inchecken.
Hoe lang van tevoren kan ik online inchecken?
Vanaf wanneer u online kunt inchecken, is afhankelijk van de maatschappij waarmee u vliegt. Op de website van de luchtvaartmaatschappij vindt u hierover meer informatie.
Kan ik inchecken op de website van SRC?
Nee, inchecken doet u altijd via de internetpagina van de maatschappij zelf.
Hoe laat moet ik op de luchthaven zijn?
De vertrektijd staat op uw vervoersvoucher. Als u binnen Europa vliegt, dan adviseren we u om minstens 2 tot 3 uur vóór die vertrektijd aanwezig te zijn bij de incheckbalie. Voor een intercontinentale vlucht is dit uiterlijk 3 uur vóór vertrek. Er zijn luchtvaartmaatschappijen die andere tijdsintervallen gebruiken. Kijk voor meer informatie op de website van de maatschappij waarmee u vliegt.
Kan SRC voor mij vervoer van en naar Schiphol regelen?
Jazeker, dat kan. Lees hier meer over op het tabblad 'vervoer en verblijf' bij de uitgebreide reisbeschrijving van uw reis.
Wat gebeurt er als ik te laat op de luchthaven dreig te komen of de vlucht mis?
Dreigt u te laat te komen voor uw vlucht? Bel dan zo snel mogelijk naar SRC op 050 - 3 123 123 (24 uur per dag bereikbaar). We proberen dan een oplossing te vinden. Eventuele kosten die hieruit kunnen voortkomen, zijn voor uw rekening.
Heeft SRC een balie op Schiphol?
SRC heeft geen balie op Schiphol. Voor noodgevallen zijn we wel 24 uur per dag telefonisch bereikbaar op 050 - 3 123 123.
Waar ontmoet ik mijn reisleider bij een vliegreis?
Meestal ontmoet u uw reisleider op de luchthaven in het land van uw vakantiebestemming.
Krijg ik tijdens mijn vlucht iets te eten of drinken?
Dit varieert per luchtvaartmaatschappij en reisduur. Over het algemeen kunt u ervan uitgaan dat u tijdens vluchten van minder dan 4 uur geen maaltijd of snack aangeboden krijgt. Soms kunt u tegen betaling een snack kopen. Of dit voor uw reis ook geldt, kunt u terugvinden bij de omschrijving van uw reis op onze website onder ‘prijzen en boeken’.
Hoeveel ruimbagage mag ik meenemen tijdens een vliegreis?
Op al onze reizen mag u per persoon één ruimbagagekoffer of -tas meenemen, met een maximumgewicht van 20 kilo. Dit geldt ook als u van de luchtvaartmaatschappij zelf meer bagage mee mag nemen: we moeten ook rekening houden met de bagageruimte in de lokale touringcar.
Zijn de kosten voor ruimbagage tijdens een vliegreis inbegrepen in de reissom?
Dit verschilt per reis. Steeds vaker wordt door door luchtvaartmaatschappijen een toeslag voor de ruimbagage berekend. Bij de beschrijving van uw reis staat of de ruimbagage bij de reissom is inbegrepen of niet en, indien niet, hoe hoog de kosten zijn en hoe u deze kunt voldoen.
Hoeveel handbagage mag ik meenemen tijdens een vliegreis?
De voorwaarden voor het gewicht en de afmetingen van de handbagage verschillen per luchtvaartmaatschappij. Kijk voor meer informatie op de website van de luchtvaartmaatschappij.
Mijn reis heeft een binnenlandse vlucht. Wanneer krijg ik mijn ticket hiervoor?
Dit kan per reis verschillen. Meestal krijgt u het ticket op locatie van de reisleider. Als dat het geval is, staat dit vermeld in uw reisbescheiden.
Mijn reis heeft een binnenlandse vlucht. Wat zijn de bagageregels op deze vlucht?
Als de bagageregels voor uw binnenlandse vlucht afwijken van die van de heen- en terugreis, dan melden wij dat in uw reisbescheiden.
Busreizen
Kan ik de opstapplaats voor mijn busreis wijzigen?
Ja, u kunt uw opstapplaats wijzigen, maar niet altijd zonder kosten. Lees hier meer over het wijzigen van uw opstapplaats.
Wat gebeurt er als ik te laat bij de opstaphalte dreig te komen of te laat kom?
Als u te laat dreigt te komen, belt u zo snel mogelijk naar SRC op 050 - 3 123 123 (24 uur per dag bereikbaar). We proberen dan een oplossing te vinden. De eventuele kosten die hieruit voortkomen, zijn voor uw rekening.
Waar ontmoet ik mijn reisleider bij een busreis?
U ontmoet uw reisleider in of bij de touringcar bij zijn/haar opstapplaats. Een kleine week voordat u op reis gaat ontvangt u een e-mail met meer informatie over waar u de reisleider gaat ontmoeten.
Waarom heeft SRC zo weinig opstapplaatsen?
Om de duur van de busreis naar uw vakantiebestemming zo kort mogelijk te houden, hebben we een beperkt aantal opstapplaatsen. Bij veel busreizen is dit de centraal gelegen opstapplaats Amersfoort. Daarnaast is er vaak een tweede opstapplaats in de buurt van de grens. Bij de beschrijving van uw reis ziet u onder het kopje ‘Vervoer en verblijf’ welke opstapplaatsen worden gebruikt. Alle opstapplaatsen liggen in de buurt van een NS-station.
De bus rijdt bijna langs mijn woonplaats. Kan ik onderweg snel in- of uitstappen in plaats van op de standaard opstapplaats?
Nee, vanwege de strakke planning kan er alleen in- of uitgestapt worden op de officiële opstapplaatsen.
Heb ik een vaste plaats in de touringcar?
Nee, het is niet mogelijk om een vaste plaats in de touringcar te reserveren of deze tijdens de reis te claimen. Alle plaatsen in onze touringcars zijn comfortabel.
Is er iets te eten of te drinken aan boord van de touringcar?
Ja, in de touringcar is een kleine barretje met een beperkt assortiment dranken (tegen betaling).
Hoe zijn de maaltijden geregeld op de heen- en terugreis?
De verzorging onderweg in de touringcar is niet inclusief. U moet zelf voor uw eten en drinken zorgen. De chauffeur stopt om de paar uur bij een wegrestaurant, waar u voor eigen rekening kunt eten en drinken.
Hoeveel bagage mag ik meenemen in de touringcar tijdens een busreis?
Omdat de bagageruimte in een touringcar beperkt is, mag u per persoon één koffer of tas van maximaal 20 kilo en één stuk handbagage meenemen.
Hoeveel beenruimte heb ik in de touringcar?
In de comfort class-touringcar is de afstand van de voorkant van de zitting tot de voorkant van de volgende stoel is in deze touringcars minimaal 850 millimeter.
Zijn er op SRC-busreizen één of twee chauffeurs?
SRC plant haar meeste reizen zo in dat er met één chauffeur voldaan wordt aan de eisen van de wet op rij- en rusttijden. Indien programma of route daar aanleiding toe geven, kan er onderweg een chauffeurswissel plaatsvinden.
Is er wifi in de touringcar?
Vooralsnog is er op onze busreizen geen wifi. We houden de ontwikkelingen nauw in de gaten, maar momenteel wegen de extra kosten die dit met zich meebrengt nog niet op tegen het voordeel, aangezien het bereik op veel plaatsen nog onstabiel is.
Hebben de touringcars een toilet?
Ja, alle touringcars zijn uitgerust met een toilet
Hebben de touringcars airconditioning?
Ja, touringcars op SRC busreizen hebben airconditioning.
