U bent hier: Home | Algemene informatie

Alles over uw vliegreis

Hieronder vindt u algemene informatie over uw vliegreis met SRC. Denkt u hierbij aan informatie over onder andere online inchecken, inchecktijden, toeslagen voor ruimbagage en stoelreserveringen.

natasja-chat2017_282x285.jpg
Natasja Milliard
Reisadviseur
Als u vragen heeft over een de eventuele vluchttoeslag of de toeslag voor de ruimbagage, dan kunt u mij of een van mijn collega's natuurlijk bellen op 050 - 3 123 123. Chatten via de 'Reishulp' kan ook. We helpen u graag!

Uw vliegreis

Onze vliegreizen vertrekken vanaf Schiphol. Voor de individuele reizen wordt er ook gebruik gemaakt van andere luchthavens als Rotterdam of Düsseldorf. Op de pagina van de reis vindt u op het tabblad 'vervoer & verblijf' het logo van de luchtvaartmaatschappij waarmee u vliegt. Bij een ‘codesharing’, een samenwerkingsverband, vliegt u mogelijk met een partner van deze luchtvaartmaatschappij. Mocht de luchtvaartmaatschappij na uw boeking wijzigen, dan laten we u dat zo snel mogelijk weten. Onze vliegreizen worden uitgevoerd door gerenommeerde luchtvaartmaatschappijen. De Europese Unie heeft een lijst opgesteld van luchtvaartmaatschappijen die niet aan de veiligheidsvoorwaarden voldoen. SRC maakt geen gebruik van de luchtvaartmaatschappijen op deze lijst.

Belastingen en heffingen

De reissom is de prijs inclusief luchthavenbelastingen, veiligheidstoeslagen, Passenger Service Charges, brandstofheffingen en milieuheffingen. In de vanafprijs zijn de kosten van de heffingen opgenomen die op het moment van publicatie bekend waren. Het totaal van de verschuldigde heffingen verschilt per reis en kan in de loop van het seizoen veranderen. Dit betekent dat de reissom gedurende het jaar kan wijzigen (zie ook ANVR-Reisvoorwaarden artikel 5.3).

Verhogingen vervoerkosten

Het kan voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen gedurende het jaar hun tarieven eenzijdig wijzigen, bijvoorbeeld door het opleggen van een brandstoftoeslag vanwege een stijging van de kerosineprijzen. Als de vervoerskosten door een luchtvaartmaatschappij verhoogd worden, kunnen ook de reissommen aangepast worden. Deze aanpassing geldt niet voor reeds gemaakte boekingen (zie ook ANVR-Reisvoorwaarden artikel 5.3).

KLM en Transavia

Vliegt u met KLM of Transavia, en wilt u meer weten over bijvoorbeeld de mogelijkheid om online in te checken, het bagagebeleid, de mogelijkheid tot stoelreservering bij beide luchtvaartmaatschappijen, of wilt u meer lezen over maaltijden à la carte bij KLM? Kijk dan op de pagina's van KLM of Transavia.

Vluchtschema’s

SRC maakt gebruik van lijn- en chartervluchten. Lijnvluchten worden volgens een vaste dienstregeling uitgevoerd. Voor deze vliegreizen vindt u de vluchttijden zoals die op dat moment bij ons bekend zijn, bij de uitgebreide reisbeschrijving op onze website. Houdt u er rekening mee dat luchtvaartmaatschappijen de vluchtschema’s tot kort voor vertrek (drastisch) kunnen wijzigen. De vluchtschema’s van chartervluchten worden pas kort voor vertrek opgesteld door de luchtvaartmaatschappij. U ontvangt de definitieve vluchttijden bij uw reisbescheiden. Tot die tijd zijn de tijden sterk onder voorbehoud. De aangegeven tijden in vluchtschema’s en reisbescheiden zijn altijd lokale tijden. Er is hierin dus rekening gehouden met het eventuele tijdsverschil op uw vakantiebestemming. Houdt u er rekening mee dat de vertrek- en/of aankomsttijd heel vroeg in de ochtend of laat in de avond kan/kunnen zijn, waardoor er mogelijk geen aansluitend openbaar vervoer van of naar uw woonplaats is.

Retourticket

Als u een retourticket via ons heeft aangeschaft, dan kan uw hele vlucht geannuleerd worden als u de heenreis niet maakt. U heeft dan geen recht op restitutie.

Inchecktijd vlucht

Op schiphol.nl kunt u informatie vinden over actuele vluchttijden en eventuele vertragingen van vluchten vanaf en naar Schiphol. Wij zijn niet aansprakelijk voor deze berichtgeving. Mochten we kort voor vertrek worden geïnformeerd over een vertraging van drie uur of meer, dan doen we ons uiterste best om u dit tijdig te melden. Het is dan mogelijk dat we u op de avond voor vertrek nog laat bellen.
Vliegt u binnen Europa? Dan adviseren we u om ongeveer 2 tot 3 uur vóór vertrek aanwezig te zijn bij de incheckbalie van uw vlucht op de luchthaven. Ook wanneer u al online bent ingecheckt! Bij grote drukte op Schiphol (in de mei-, herfst- en zomervakantie) wordt soms geadviseerd reizigers om 3 uur van tevoren u te melden. We adviseren u om bij een intercontinentale vlucht in ieder geval 3 uur vóór vertrek aanwezig te zijn bij de incheckbalie. De juiste vertrektijd vindt u op uw e-ticket. Houd ook de monitors op de luchthaven in de gaten. Hierop staat de laatste informatie over uw vlucht.

Online inchecken

Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen kunt u online inchecken. Indien er een mogelijkheid is om online in te checken, dan adviseren wij u daar gebruik van te maken. Zo kunt u rustig thuis inchecken en bespaart u tijd op de luchthaven. Als de check-in via internet niet lukt of als u geen gelegenheid heeft om online in te checken, dan kunt u op de luchthaven inchecken bij de incheckbalie(s) of de self-service-incheckpunten in de vertrekhal. Bij groepsreizen is het helaas niet altijd mogelijk om online in te checken.

Bij de volgende luchtvaartmaatschappijen kunt u met uw SRC ticket/reservering online inchecken: Transavia.com, KLM, Finnair, Royal Air Maroc, SAS Scandinavian airlines, Tap Air Portugal, Air Baltic, Air Canada, Air Europa, China Southern, Croatia Airlines en Turkish Airlines. Vliegt u met Transavia? Dan kunt u het beste via deze link inchecken. U betaalt dan namelijk een lager tarief als u ruimbagage bijboekt. Vliegt u met een andere luchtvaartmaatschappij dan kunt u niet online inchecken en dient u dus op de luchthaven in te checken. We raden u in dat geval aan tijdig naar de luchthaven af te reizen.

Vanaf wanneer u online kunt inchecken, is afhankelijk van de maatschappij waarmee u vliegt. Op de website van de luchtvaartmaatschappij vindt u hierover meer informatie en kunt u ook online inchecken. Reist u met Delta Airlines, dan kunt u online inchecken via de website van KLM.

Annulering, vertraging of instapweigering

Er is een Europese wet die de rechten van vliegtuigpassagiers regelt (EU-verordening 261/2004). Hierin staat waar u als reiziger recht op heeft als uw vlucht vertraagd of geannuleerd is, of als u niet aan boord mag, bijvoorbeeld bij een overboeking. De uitvoering van deze verordening is een zaak tussen passagiers en luchtvaartmaatschappijen. U vindt meer informatie op de website van de EU onder ‘rechten van passagiers’. De EU-verordening geldt voor alle vluchten die vertrekken vanaf een EU-luchthaven en voor vluchten naar een EU-luchthaven die uitgevoerd worden door een EU-luchtvaartmaatschappij.

Tickets en vluchtinformatie

Luchtvaartmaatschappijen gebruiken elektronische ticketsystemen. U ontvangt van ons een e-ticket met daarop uw naamgegevens, het ticketnummer en vluchtgegevens. Controleert u of de naam op het e-ticket overeenkomt met de naam in uw paspoort. Bij gehuwden met een Nederlands paspoort moet de geboortenaam worden vermeld. Vanwege strenge veiligheidseisen en verzekeringsbepalingen moeten de namen in deze documenten overeenkomen. Als dit niet het geval is, kunt u op de luchthaven worden geweigerd. SRC is dan niet aansprakelijk voor de eventuele kosten die hieruit voortvloeien. Bij het inchecken legitimeert u zich met uw paspoort of identiteitskaart en ontvangt u uw instapkaart/boarding pass.

Als u reist met Transavia, dan ontvangt u een vervoersvoucher bij uw reisbescheiden. Dit voucher is geprint op SRC-papier. Voor dit voucher geldt ook dat uw naam moet overeenkomen de naam in uw paspoort of op uw identiteitskaart.

Bagage en toeslag ruimbagage

Kijk voor de regels over ruimbagage op de website van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij. Daarnaast mag u in het vliegtuig als handbagage een tas meenemen met een maximumomvang en maximumgewicht. Kijk ook hiervoor op website van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij. Voor alle vliegtuigpassagiers binnen de Europese Unie gelden verscherpte eisen voor de (hand)bagage. U blijft de hele reis zelf verantwoordelijk voor uw bagage.

Let op:
Bij bepaalde luchtvaartmaatschappijen mag u een koffer van meer dan 20 kilo meenemen, op onze groepsreizen geldt echter de restrictie dat uw koffer niet zwaarder mag zijn dan 20 kilo, vanwege de beperkte ruimte in de touringcar en de arbeidsomstandigheden van de chauffeurs.

Bij steeds meer luchtvaartmaatschappijen zijn de kosten voor het meenemen van ruimbagage niet meer standaard in de ticketprijs opgenomen. Wilt u ruimbagage meenemen, dan kan daarvoor een toeslag worden berekend. Hoe hoog die toeslag is, verschilt per luchtvaartmaatschappij en kan afhankelijk zijn van verschillende factoren. Bij de reisbeschrijving van uw reis staat of de ruimbagage bij de reissom is inbegrepen of niet.

Beschadiging of vermissing van bagage

Bij het inchecken op de luchthaven wordt uw koffer voorzien van een label en ontvangt u een bagagereçu. Mist u bagage of haalt u uw bagage beschadigd van de band? Neemt u dan meteen contact op met een employé van de luchtvaartmaatschappij op de luchthaven. Hij/zij is verplicht in dergelijke gevallen een zogenaamd PIR-rapport op te maken. Dit rapport heeft u nodig bij een eventuele verzekeringsclaim. U kunt geen beschadigde of vermiste bagage melden als de douane bent gepasseerd! Neemt u waardevolle goederen mee, zoals professionele foto- of filmapparatuur? Dan raden wij u aan een im-/exportformulier te halen bij de douane. Zo voorkomt u dat de goederen bij terugkeer worden beschouwd als belastingvrij of in het buitenland gekocht.

Maaltijden tijdens de vlucht

Tijdens vluchten worden niet altijd standaard gratis maaltijden en drankjes geserveerd. U kunt deze dan meestal wel aan boord kopen. Bij sommige vluchten krijgt u, afhankelijk van de reisduur, een snack of een maaltijd aangeboden. Over het algemeen kunt u ervan uitgaan dat u tijdens vluchten van minder dan 4 uur geen maaltijd of snack aangeboden krijgt. Bij KLM kunt u tegen betaling ook een à la carte-maaltijd reserveren. Dit kan op een aantal intercontinentale economy class-vluchten met vertrek vanaf Schiphol. Voor meer informatie over de verzorging aan boord verwijzen wij u naar de website van de betreffende luchtvaartmaatschappij.

Stoelreserveringen

Op de meeste vluchten kunt u – vaak tegen een meerprijs – stoelen reserveren. Bij online inchecken kunt u of kosteloos een stoel reserveren of er wordt u één toegewezen. Wilt u deze wijzigen dan is dit vaak tegen een meerprijs.

Via de eigen websites van KLM, Icelandair en Air Baltic kunt u met uw ticket-/reserveringsnummer stoelen reserveren.
Voor TAP Air Portugal, Air Europa, Royal Jordanian en United Airlines is dit ook mogelijk, maar pas vanaf 24 uur voor vertrek.
De stoelen voor een vlucht van Transavia kunt u vanaf 3 weken voor vertrek reserveren via deze link.

Op de websites vindt u ook de bijbehorende tarieven van de diverse stoelen, bij de meeste luchtvaartmaatschappijen heeft u een keuze aan stoelen (bijv. extra beenruimte).

Voor de overige luchtvaartmaatschappijen waar SRC Reizen mee vliegt, is een stoelreservering niet mogelijk. Wel kunt u een preferentie doorgeven tijdens uw boeking. Wij zullen deze dan aan de betreffende maatschappij doorgeven, maar kunnen helaas niet garanderen dat aan u wens wordt voldaan.