De wil van de keizer is wet
Wenen had een ‘Keizerlijke’ stijl. Bij de aanleg van de Pronkboulevard, de Ringstrasse, had Keizer Frans Josef I duidelijk aangegeven dat het ‘Zijn Wil’ (niet ‘Zijn Wens’) was dat de gebouwen aan de Ringstrasse qua stijl historiserend zouden zijn. Een paleis in neo-renaissance stijl (ja Venetië was Oostenrijks!), een raadhuis in de neo-Brabantse gotiek van Brussel (ja de Zuidelijke Nederlanden waren Oostenrijks!), een parlement als een Griekse tempel (nee, Griekenland was nooit Oostenrijks!).
Vanuit de keizerlijke appartementen in de officiële residentie van de Habsburgers, de Hofburg, kon de Keizer tevreden uitkijken over een prachtige stad, helemaal naar zijn smaak. Tot in 1909 een chique herenkledingzaak recht tegenover de keizerlijke appartementen besloot dat het tijd werd voor een nieuw gebouw. Zelfs in Wenen waren de tijden veranderd. De Keizer kon niet meer overal een stokje voor steken. Zijn Wil was niet altijd Wet meer. Frans Josef moet zich zorgen zijn gaan maken toen hij hoorde dat Adolf Loos de architect van het nieuwe gebouw zou worden. Een man die manifesten schreef met titels als: ‘Ornament en Misdaad’.
Toen het pand voor Goldman & Salatsch zijn voltooiing naderde, moet de Keizer, staande voor het raam, binnensmonds ge…mompeld hebben (keizers vloeken niet). Hij vond het gebouw afschuwelijk. Midden tussen zijn prachtige stad stond daar ineens een modern huis; een huis zonder versieringen, zelfs niet boven de ramen; een Huis zonder Wenkbrauwen (de spotnaam was snel gevonden.) Zo erg vond Frans Josef het, dat hij overal waar hij het risico liep het gebouw te zien gordijnen liet aanbrengen.
Vanuit de keizerlijke appartementen in de officiële residentie van de Habsburgers, de Hofburg, kon de Keizer tevreden uitkijken over een prachtige stad, helemaal naar zijn smaak. Tot in 1909 een chique herenkledingzaak recht tegenover de keizerlijke appartementen besloot dat het tijd werd voor een nieuw gebouw. Zelfs in Wenen waren de tijden veranderd. De Keizer kon niet meer overal een stokje voor steken. Zijn Wil was niet altijd Wet meer. Frans Josef moet zich zorgen zijn gaan maken toen hij hoorde dat Adolf Loos de architect van het nieuwe gebouw zou worden. Een man die manifesten schreef met titels als: ‘Ornament en Misdaad’.
Toen het pand voor Goldman & Salatsch zijn voltooiing naderde, moet de Keizer, staande voor het raam, binnensmonds ge…mompeld hebben (keizers vloeken niet). Hij vond het gebouw afschuwelijk. Midden tussen zijn prachtige stad stond daar ineens een modern huis; een huis zonder versieringen, zelfs niet boven de ramen; een Huis zonder Wenkbrauwen (de spotnaam was snel gevonden.) Zo erg vond Frans Josef het, dat hij overal waar hij het risico liep het gebouw te zien gordijnen liet aanbrengen.