050 - 3 123 123
In deze PDF vindt u informatie over het coronavirus en uw SRC-reis
Op Goede Vrijdag en 2e paasdag zijn wij gesloten
U bent hier: Home | Onze partners

Eye Filmmuseum

Eye is schatbewaarder, pionier en gids in de wereld van de film en de kunst van het bewegend beeld. Eye Filmmuseum in een iconisch gebouw aan het Amsterdamse IJ beheert meer dan veertigduizend films uit alle genres: een fraaie staalkaart van de filmgeschiedenis, van klassiekers en kaskrakers tot cultfilms. Voor jong en oud, filmliefhebber en -professional: vanuit steeds veranderend perspectief belicht Eye de film als kunst, amusement en deel van de digitale beeldcultuur. Jaarlijks bezoeken meer dan 750.000 mensen Eye om ‘anders te leren kijken’.

Eye Filmmuseum
Chantal Akerman | Passages
21 maart tot en met 31 mei 2020
In de tentoonstelling zal een achttal filminstallaties van Chantal Akerman te zien zijn, waaronder haar 1e installatie D’Est uit 1995.

Ontdek film in Eye

Eye volgt de actualiteit op de voet met filmprogramma’s, tentoonstellingen en evenementen. Iedere dag staat het museumgebouw vanaf tien uur open voor iedereen die in film- en filmcultuur is geïnteresseerd. Met vier zalen, een expositieruimte, een educatieve verdieping, een shop en een bar-restaurant heten we de bezoeker welkom. Op de benedenverdieping van Eye, het Panorama, is een vaste presentatie te zien met filmapparaten die belangrijke momenten in de geschiedenis van de cinema markeren. Het Panorama is geschikt voor jong en oud.

Trotse reispartner van Eye Filmmuseum

SRC Reizen is sinds 1 januari 2019 trotse partner van het Eye Filmmuseum in Amsterdam! Als reispartner verzorgen wij de exclusieve reizen voor begunstigers, sponsoren en vrienden van het museum.

Chantal Akerman | Passages

In de lente van 2020 presenteert Eye Filmmuseum een grote solo-tentoonstelling van het werk van Chantal Akerman. Akerman heeft als een van de eerste filmregisseurs de overstap naar de beeldende kunst gemaakt. Ze is beroemd geworden als feministische avant-garde filmmaker in de jaren zeventig, en ontdekte halverwege de jaren negentig de mogelijkheden van de tentoonstellingsruimte. Op basis van haar oorspronkelijk als documentaire gemaakte film D’Est ontwikkelde zij in 1995 een grote ruimtelijke installatie op 24 monitoren. Dit was het begin van een ‘tweede carrière’ binnen de wereld van de beeldende kunst.