Hoewel Alfons Mucha (1860-1939) door velen wordt gezien als de belangrijkste Tsjechische beeldend kunstenaar, was zijn verhouding met Praag, dé Tsjechische stad bij uitstek, nooit probleemloos. In 1881 probeerde de jonge Mucha toegelaten te worden tot de Academie der Schone Kunsten, maar werd afgewezen. Teleurgesteld zocht hij zijn geluk elders en hij vond het in Parijs. Daar werd hij beroemd door zijn poster ‘Gismonde’ voor de beroemde actrice Sarah Bernardt. Zijn stijl werd zo populair dat wat later de art nouveau werd genoemd een tijdlang ‘Le Style Mucha’ heette. In 1910 keerde Mucha naar Praag terug om zich er voorgoed te vestigen. Hij zal de stad die hij in 1881 verliet bijna niet teruggekend hebben.
Het culturele leven in Praag bruisde aan het einde van de 19e eeuw. De tijden dat de Tsjechen zich in wat de kunsten betreft automatisch op Wenen richtte waren voorbij. Ze vonden in de jugendstil een eigen stijl die paste bij hun artistieke tradities en hun groeiende zelfvertrouwen. De ‘Style Secese’ (Tsjechisch voor Sezessionstijl) raakte steeds meer in zwang, mede omdat het keizerlijke hof in Wenen de stijl ‘Nicht amusant’ vond. Juist in die periode besloot de regering dat het oude Praag omgetoverd diende te worden in een moderne 19e-eeuwse stad. In relatief korte tijd werd er zo ontzettend veel gebouwd in de Style Secese, dat Praag zich nu er op kan beroemen een van de belangrijkste art nouveau steden van Europa te zijn.