050 - 3 123 123
U bent hier: Home | Reistips

Jetlag

Vermoeidheid, sufheid, slapeloosheid en maagklachten: een jetlag is niet fijn. Maar wanneer u op vakantie gaat naar Azië of Amerika dan hoort het erbij. Wat kunt u doen om een jetlag te voorkomen? Zijn er tips om de symptomen die horen bij een jetlag tegen te gaan?

Wanneer krijgt u een jetlag?

Een jetlag ontstaat als u tijdens een vlucht meerdere tijdzones doorkruist. Uw lichaam is niet in staat om zich meteen aan te passen aan een tijdzone die meer dan twee uur verschilt met die van ons. Het gevolg hiervan is dat lichaamsprocessen zich nog gedragen naar de tijdzone waar u vandaan vloog. Dit resulteert vaak in vermoeidheid en andere ongemakken. Geen prettig begin van de vakantie! Maar gelukkig kunt u zelf maatregelen nemen om een jetlag tegen te gaan. Van veel water drinken tot rondjes lopen in het vliegtuig, wij hebben de meest voorkomende tips voor u op een rijtje gezet!

Uw slaapritme aanpassen

Een veel gehoorde tip is het aanpassen van het slaapritme. Reist u naar het oosten? Ga dan vanaf vier dagen voor uw reis ongeveer twee uur eerder naar bed dan normaal en sta ook eerder op. Als u naar het westen reist, kunt u het beste een uur later naar bed gaan dan normaal. Op deze manier heeft u al een paar uur van het tijdsverschil overbrugd.

Ontspannen vertrekken

Het is altijd een goed idee om zo ontspannen mogelijk te vertrekken, dat scheelt stress en ook meteen vermoeidheid! Wilt u weten hoe u zo ontspannen mogelijk op vakantie kunt gaan? Wij hebben veel tips voor uw op een rijtje gezet: van het inpakken van uw koffer tot het plannen van uw reis naar Schiphol.

Uw horloge verzetten

Verzet uw horloge alvast naar de tijd van uw vakantiebestemming, op deze manier kunt u alvast wennen aan de lokale tijd. Wat daarbij natuurlijk belangrijk is: houd u ook aan de tijd die uw horloge aangeeft! Wanneer u overdag actief blijft en pas gaat slapen als het op uw vakantiebestemming avond is, raakt u het snelst gewend aan de nieuwe tijd.

Veel drinken tijdens de vlucht

Natuurlijk is het altijd belangrijk om genoeg te water drinken, maar dit geldt dubbel en dwars in het vliegtuig. De lucht in het vliegtuig zorgt ervoor dat u sneller uitdroogt dan normaal, wat kan zorgen voor vermoeidheid: met weinig drinken werkt u een jetlag dus al in de hand. Alcoholhoudende dranken kunt u tijdens de vlucht beter vermijden.

Blijf bewegen

Blijf tijdens uw vlucht bewegen. Het lange zitten zorgt er namelijk voor dat de circulatie van uw bloed langzamer gaat, waardoor er zogenaamde ‘vliegtuigtrombose’ kan ontstaan. U kunt uw bloedsomloop stimuleren door af en toe een rondje te lopen door het vliegtuig of door wat oefeningen te doen op uw stoel. In het magazine van de luchtvaartmaatschappij staan bijna altijd tips voor deze oefeningen.

Wennen aan uw vakantiebestemming

En dan komt u aan op uw bestemming, de vakantie kan beginnen! Zorg er meteen voor dat u meedraait in het ritme van uw vakantieland. Ga dus vooral niet op bed liggen in uw hotelkamer als het midden op de dag is. Een heerlijke manier om wakker te blijven is het te voet verkennen van de omgeving, waar u onderweg de nodige pauzes kunt nemen op een terrasje. Voor u het weet is het ook op uw vakantieadres avond en kunt u genieten van een welverdiende nachtrust!