050 - 3 123 123
De beste reisleiders laten u méér zien
De mooiste reisprogramma's
Veel tevreden reizigers
Al 40 jaar betrouwbaar
U bent hier: Home | Veelgestelde vragen
Waarom wordt er zo veel nadruk gelegd op de juistheid van persoonsgegevens?+
Reisbescheiden en met name vliegtickets zijn officiële documenten. Fouten in de namen hierop kunnen ertoe leiden dat u niet mee kunt reizen. De juistheid van de verstrekte gegevens en de controle ervan op bevestiging en tickets zijn uw eigen verantwoordelijkheid. Lees hier meer over de op te geven persoonsgegevens.
Waarom moet ik ook een mobiel telefoonnummer en e-mailadres opgeven?+
Het kan voorkomen dat we kort voor vertrek nog contact met u moeten opnemen. Daarom is het prettig als we over zo veel mogelijk communicatiegegevens beschikken.
Waarom vraagt SRC naar de naam van mijn verzekeringsmaatschappij en mijn polisnummer?+
Wij adviseren ten sterkste om goed verzekerd op reis te gaan. Wij vragen u om deze gegevens, zodat wij in noodgevallen hierover beschikken. Meer informatie over verzekeringen vindt u hier.
Ik ben getrouwd en gebruik de naam van mijn partner. Welke naam moet ik doorgeven bij de boeking?+
Als u getrouwd bent en een Nederlands paspoort heeft, dan moet u uw geboortenaam opgeven. Lees hier meer over de op te geven persoonsgegevens.
Worden mijn persoonsgegevens verstrekt aan derden?+
Uw gegevens worden niet verstrekt aan derden, tenzij dat strikt noodzakelijk is voor de uitvoering van uw reis. Lees hier meer over de privacy policy van SRC.
Kan ik bepaalde wensen doorgeven bij mijn boeking?+
Bij uw boeking kunt u ons vragen rekening te houden met een bepaalde voorkeur (preferentie). Ook is het in sommige gevallen mogelijk een expliciete voorwaarde (essentie) aan uw boeking te verbinden. Lees hier meer over preferenties en essenties.
Kan ik een excursie of programmaonderdeel overslaan of iets anders doen tijdens een groepsreis?+
Vanzelfsprekend kan dit: u bent immers op vakantie en bepaalt zelf wat u wilt. Lees hier meer over extra mogelijkheden op onze reizen.
Hoe zwaar is het programma van de SRC groepsreizen?+
Dit verschilt per reis en wordt ook per reis op onze internetpagina aangegeven. Lees hier meer over de invulling van onze programma’s hier.
Mag ik zelf de vluchten voor mijn reis regelen?+
Ja, u kunt de meeste van onze vliegreizen ook met korting boeken zonder de bijbehorende heen- en/of terugvlucht. Lees hier meer over het boeken van een vliegreis zonder vluchten.
Kan ik als alleenreizende ook een tweepersoonskamer op indeling met een vreemde boeken?+
Nee, als u met SRC reist, kunt u geen kamer op indeling reserveren.
Ik reis alleen. Kan ik voor mezelf een 2-persoonskamer boeken?+
Ja, bij een aantal reizen verblijft u in een zogenaamde tweepersoonskamer. Voor alleengebruik kunt u tegen betaling van een toeslag een tweepersoonsgebruik voor alleengebruik bijboeken. Lees hier meer over 1-persoonskamers en 2-persoonskamers voor alleengebruik.
Kan ik bij SRC ook een 3-persoonskamer boeken?+
Ja, het is mogelijk voor drie personen een kamer te boeken, maar we kunnen niet garanderen dat dit een echte 3-persoonskamer is. Lees hier meer over kamers voor drie personen.
Wat is een boeking op aanvraag?+
Het kan voorkomen dat een reis(onderdeel) niet meer boekbaar terwijl de groep nog niet vol zit, of dat u aanvullende wensen heeft die niet standaard in ons pakket zitten. In die gevallen moeten we een leverancier om een akkoord vragen voor deze reservering. Dat heet een ‘boeking op aanvraag’. Lees hier meer over een boeking op aanvraag.
Waarom koopt SRC niet voor de hele groep genoeg tickets en hotelkamers in?+
Helaas is het tegenwoordig zelden mogelijk om voor het maximaal aantal deelnemers tickets en hotelkamers in te kopen. Onze partners, de airlines en hotels willen zich niet meer lang van te voren vastleggen. Wij kunnen daardoor slechts voor een groot deel van de groep voorraad inkopen.
Wat betekent ‘vertrekgarantie’?+
Een reis met vertrekgarantie gaat gegarandeerd door. Een reis wordt gegarandeerd als het minimumaantal deelnemers voor een reis behaald is of als we op basis van resultaten uit het verleden kunnen inschatten dat de reis dat aantal zal halen. Lees hier meer over onze vertrekgarantie.
Wanneer krijg ik mijn reisbescheiden?+
Als u de gehele reissom voldaan heeft, ontvangt u uw reisbescheiden uiterlijk 10 dagen voor vertrek. Lees hier meer over onze reisbescheiden.
Hoe weet ik of de reis die ik heb geboekt doorgaat?+
Als u een reis met vertrekgarantie boekt, gaat uw reis sowieso door. Was de reis nog niet gegarandeerd op het moment dat u boekte, dan gaat de reis door als het minimumaantal deelnemers wordt bereikt. U komt dit te weten door op onze website kijken of het ‘vinkje’ bij uw vertrekdatum staat, of contact op te nemen met onze reisadviseurs. Lees hier meer over deelnemersaantal en vertrekgarantie.
Wat gebeurt er als mijn reis niet doorgaat?+
Als uw reis niet doorgaat doordat er te weinig deelnemers zijn, nemen we telefonisch contact met u op om oplossingen als een alternatieve reis, of in het uiterste geval terugstorting van uw reissom te bespreken. Lees hier meer over deelnemersaantal en vertrekgarantie.
Op mijn reisbescheiden staat dat ik de hoofdboeker ben. Wat betekent dat?+
De hoofdboeker is verantwoordelijk voor de boeking, en dus ook voor het doorgeven van alle gegevens die nodig zijn voor de uitvoering van de reis en de juistheid hiervan. Daarnaast is de hoofdboeker verantwoordelijk voor de betaling van de reissommen, ook voor die van medereizigers. We sturen de reisbescheiden en eventuele andere correspondentie standaard naar de hoofdboeker.
Kan ik een reis annuleren?+
Als u een reis boekt, is deze boeking definitief. Dat geldt ook voor een boeking op aanvraag. Als u zelf de reis annuleert, is dit niet zonder kosten en gelden de annuleringsvoorwaarden die SRC hanteert. U vindt hier de annuleringsvoorwaarden.
Kan iemand anders in mijn plaats op reis gaan?+
Als u zelf niet meer op reis kunt of wilt gaan, kunt u, onder bepaalde voorwaarden, iemand anders in uw plaats laten reizen, een zogenaamde in-de-plaatsstelling. Lees hier meer over een in-de-plaats-stelling.
Kan ik, nadat ik geboekt heb, nog kiezen voor een andere reis?+
Ja, onder bepaalde voorwaarden kan dit zelfs kosteloos. Lees hier meer over de unieke SRC omboekgarantie hier.
Kan ik een wijziging in mijn boeking aanbrengen?+
Een reservering wijzigen is vaak mogelijk, maar soms onder voorwaarden en niet altijd zonder kosten. Lees hier meer over het wijzigen van een reservering.
Kan ik mijn reis annuleren als er iets op mijn vakantiebestemming gebeurt?+
Als er iets gebeurt op uw vakantiebestemming, zoals een natuurramp of politieke onlusten, dan houden we de situatie nauwlettend in de gaten, en beoordelen we of het verantwoord is om de reis uit te voeren. Als het ministerie van Buitenlandse Zaken reizen naar bepaalde bestemmingen ontraadt, dan kijken we kritisch naar het reisprogramma. Zo nodig wijzigen of annuleren we onderdelen. In het ergste geval kunnen we besluiten de hele reis te annuleren. Als we de reis niet annuleren, maar u toch wilt annuleren of omboeken, dan is het afhankelijk van de situatie of dit kosteloos is. U kunt dit navragen bij onze reisadviseurs.
Ik heb via internet geboekt. Dan mag ik toch binnen een bepaalde periode een boeking ongedaan maken?+
Nee. De wet Kopen op afstand maakt een uitzondering voor reizen. Als u een reis boekt via internet, dan krijgt u geen bedenktijd: u gaat een overeenkomst aan die u niet kosteloos kunt annuleren.
Kan ik een vrijblijvende optie op een reis nemen?+
U kunt een vrijblijvende optie op een reis nemen die vijf werkdagen blijft staan. Deze optie is niet standaard: u moet aangeven dit te willen.
De reis die ik wil boeken is vol. Kan ik op een wachtlijst komen?+
Als de reis voor een specifieke datum is volgeboekt, kunt u aan een reisadviseur vragen of u op de wachtlijst gezet kunt worden. Als er alsnog plaatsen vrijkomen op de reis, nemen we contact met u op. Dat doen we op volgorde van aanmelding. Plaatsing op de wachtlijst is vrijblijvend; u zit nergens aan vast.
Kan ik al een reis vastleggen die nog niet boekbaar is?+
Weet u al welke reis u wilt gaan maken, maar kunt u deze reis nog niet op onze website vinden? Of staat de periode waarin u op reis wilt gaan er nog niet bij? Dan kunt u in sommige gevallen een voorboeking maken, zodat u zeker weer dat u niet te laat bent met boeken. Bij sommige reizen staat er een voorboekingsformulier op onze website. Is dat niet het geval? Neem dan contact op met SRC. Zodra de reis concreet boekbaar is, nemen we contact met u op om de boeking definitief te maken. We informeren u uiteraard over eventuele wijzigingen in het programma, voordat we uw boeking definitief maken.
Kan ik via SRC een hotel reserveren voor de dag(en) dat ik vertrek en/of aankom?+
Ja dat is mogelijk. Bij de uitgebreide reisbeschrijving leest u op het tabblad 'vervoer en verblijf' hier meer informatie over.
Kan ik ergens zien wie mijn reisleider is?+
Ja, dit is mogelijk. Ongeveer 2 à 3 maanden voor vertrek plant SRC de reisleider op uw gegarandeerde reis in. De naam van de reisleider vindt u bij de uitgebreide reisbeschrijving onder het tabblad 'data en prijzen' achter de door uw gekozen vertrekdatum. Lees hier meer over onze reisleiders.
Kan ik bij een boeking de gegevens van thuisblijvers doorgeven, zodat er contact met hen opgenomen kan worden als er iets gebeurt?+
Ja, dat moet zelfs. U bent verplicht om de naam en het telefoonnummer van een thuisblijver door te geven, voor het geval er iets met u gebeurt tijdens de reis. Deze gegevens van de thuisblijver staan ook op uw factuur. Controleer dus of die gegevens juist zijn.
Hoe verlopen facturering en betaling?+
Lees hier meer over de facturering en betaling van de reissom.
Kunnen mijn medereiziger(s) en ik apart betalen?+
Ja, het is mogelijk dat u beiden een apart deel van de reissom overmaakt. Doe dit dan wel onder vermelding van het betalingskenmerk dat op de factuur staat. U kunt desgewenst ook een kopie van de nota vragen aan een van onze reisadviseurs. NB De zogenaamde ‘hoofdboeker’ blijft ook bij een aparte betaling verantwoordelijk voor de betaling van het volledige bedrag.
Hoe weet ik wat inclusief en exclusief is bij de reissom?+
Bij de reisbeschrijving op onze website ziet u op het tabblad ‘data en prijzen’ onder de kopjes ‘inclusief’ en ‘exclusief’ wat allemaal wel en niet is inbegrepen.
Is alles in het reisprogramma inclusief?+
Per reis kan het verschillen wat er allemaal inclusief is. Onder het tabje 'data & prijzen' vindt u per reis een overzicht onder 'inclusief' en 'exclusief'.
Als ik een SRC-cultuurvakantie vergelijk met reizen van andere aanbieders, dan is 'ie wel eens duurder. Hoe kan dat?+
De cultuurvakanties van SRC zijn geen goedkope reizen, maar wel hele complete reizen met een hoge kwaliteit. De cultuurvakanties hebben de beste SRC-reisleiders, een uitstekend cultureel excursieprogramma en we werken zo veel mogelijk samen met ‘A-partners’, zoals gerenommeerde luchtvaartmaatschappijen en goede hotels. Op veel reizen reist u in kleine groepen en is er heel veel extra in de reissom inbegrepen. Vooral dit laatste onderscheidt de cultuurvakantie van veel concurrenten.
Hoeveel dagen duurt een reis precies?+
Het aantal dagen dat bij de beschrijving van uw reis staat, is het totale aantal dagen, inclusief de reisdagen. Houdt u er rekening mee dat alle reisdagen worden meegeteld, ongeacht de vertrek- of aankomsttijd. Als u ’s ochtends om 3.00 uur op Schiphol landt, dan telt alles na 0.00 uur mee als een aparte reisdag. Deze dag moet u dus ook meeverzekeren in uw reis- en annuleringsverzekering.
Ik reis alleen. Welke prijs betaal ik?+
De vanafprijs is de reissom per persoon, voor een 2-persoonskamer die door twee personen wordt gebruikt. Er wordt vaak een toeslag berekend voor een 1-persoonskamer. De totaalprijs, inclusief deze toeslag, vindt u bij de uitgebreide reisbeschrijving op onze website, onder het tabblad ‘data & prijzen’. Het betalen van een 1-persoonskamertoeslag geeft geen recht op het alleengebruik van een 2-persoonskamer, tenzij er sprake is van een 2-persoonskamer voor alleengebruik. Lees hier meer over 1-persoonskamers en tweepersoonskamers voor alleengebruik.
Zijn fooien bij de prijs van de reis inbegrepen?+
Bij de meeste reizen zijn de fooien niet inbegrepen bij de reissom, omdat fooien geheel vrijblijvend zijn: u bepaalt zelf of u die geeft of niet. Een enkele keer zijn de fooien wel inclusief. De economie van het land is dan zo ingesteld op het ontvangen van fooien, dat het een te groot logistiek obstakel wordt om de fooien niet bij de prijs in doen. Bij een reis staat bij ‘data & prijzen’ of de fooien wel of niet zijn inbegrepen.
Zijn de entreegelden bij de prijs inbegrepen?+
Bij de meeste reizen zijn de entreegelden niet inbegrepen bij de reissom. U kunt immers ter plekke besluiten wel of niet mee te gaan met een excursie. Daarnaast hebben sommige mensen recht op leeftijdskorting op de entree. Soms is het echter een te groot logistiek probleem om ter plekke en apart een entreebetaling te regelen. In die gevallen is de bewuste entree wel inbegrepen. Op onze internetpagina leest u bij een reis onder ‘data & prijzen’ of de entreegelden wel of niet zijn inbegrepen.
Wat zijn de ANVR en de SGR, en wat heb ik daar als reiziger precies aan?+
De ANVR is de overkopelende vereninging voor de reisbranche en het SGR is de Stichting Garantiefonds Reisgelden. Lees hier meer over ANVR en SGR.
Waarom betaal ik voor het Calamiteitenfonds en wat is dat?+
Het calamiteitenfonds speelt een rol als u op reis bent en er doet zich een calamiteit voor op uw bestemming. Lees hier meer over het calamiteitenfonds reizen.
Wat zijn luchthavenbelastingen en heffingen?+
De luchthavenbelastingen en heffingen zijn alle opgelegde lasten door onder andere de overheid en de luchtvaartmaatschappij bij een vliegreis. Lees hier meer over deze belastingen en heffingen.
Wat is een brandstoftoeslag? Mag ik die weigeren?+
Een brandstoftoeslag is een toeslag die vervoerders, vooral luchtvaartmaatschappijen, aan reizigers doorberekenen om de stijgende brandstofprijzen te compenseren. Als een luchtvaartmaatschappij voor uw vlucht zo’n toeslag oplegt, mogen wij die toeslag aan u doorberekenen.

SRC garandeert echter de prijzen voor de reeds geboekte klanten. Een verhoging van de brandstoftoeslag zorgt wél voor een verhoging van de reissom voor hen die nog niet boekten. Het kan dus zo zijn dat u een andere prijs ziet wanneer u een bepaalde reis later nog eens op de website bekijkt. Lees hier meer over onze prijsinformatie.
Welke maaltijden kan ik verwachten?+
Bij logies en ontbijt is alleen het ontbijt inbegrepen. Is de verzorging halfpension? Dan krijgt u een ontbijt en een warme maaltijd. Meestal is dit het diner, maar soms ook een lunch. Een warme maaltijd bestaat uit drie gangen: een voorgerecht, een hoofdgerecht en een dessert. Meestal wordt de maaltijd geserveerd en heeft u geen keuze. Sommige hotels hebben (ook) een buffet of keuzemenu’s. De drankjes zijn nooit inclusief.
Hoe vaak krijg ik een maaltijd bij logies en ontbijt/halfpension/volpension?+
Onder 'pluspunten' bij elke reis vindt u welke maaltijden er precies inbegrepen zijn.