050 - 3 123 123
De beste reisleiders laten u méér zien
De mooiste reisprogramma's
Veel tevreden reizigers
Al 40 jaar betrouwbaar

Klantenservice in China

Door reisleider Frits | 12-07-2016

We waren die ochtend op een comfortabele manier gereisd met de hogesnelheidstrein van Xi’an naar Pingyao, een afstand van iets minder dan 500 kilometer. Pingyao is een leuk, best nog authentiek, ommuurd stadje waar binnen de muren eigenlijk alleen maar kleinschalige hotels te vinden zijn.

iPad verloren

Zo ook het hotel waar ik met mijn gasten verbleef. Een zeer sfeervol hotel gelegen aan een binnenplaats. Een plekje waar een mens zich direct thuis voelt, zeker als je door het personeel en de eigenaresse in de watten wordt gelegd. Na de voortreffelijke lunch kwam Janneke, een van mijn gasten aan deze boeiende reis, naar mij toe met de mededeling dat ze haar iPad had laten liggen in de trein. Wat dat betekende? De uitdaging om deze weer terug te krijgen!

Met behulp van de Chinese gids David (klinkt niet erg Chinees maar alle Chinese gidsen hebben zich een Engelse naam aangemeten) zijn we aan het telefoneren geslagen en ’s avonds kregen we het goede nieuws dat de iPad gevonden was en zich nu weer bevond in Xi’an, de stad waar we ’s morgens gestart waren. Geen nood, de volgende dag ging de trein toch weer naar Pingyao en de verantwoordelijke dame zou er voor zorgen dat de iPad in Pingyao werd afgeleverd. En ja hoor, ’s middags hebben David en ik deze opgehaald en afgeleverd aan een zeer blije eigenaresse.

Hoe bedank je een Chinees?

Maar toen rees bij mij de vraag, hoe kunnen we de Chinese Spoorwegen bedanken voor deze ongelofelijke service? Volgens David kon je dit doen door een soort vlag te kopen met daarop in het Chinees dankwoorden vermeldend en in ons geval ook het land van herkomst en de bedrijfsnaam. Maar waar laat je zoiets maken?

Wij met z’n tweetjes struinen door de straatjes van Pingyao en ja hoor, via via kwamen we uit bij een verkoper aan de straat die dat wel even kon regelen. Het was nog een hele klus om de juiste letters erop te krijgen, de J van Janneke bleek razend ingewikkeld en natuurlijk moest er ook onderhandeld worden over de prijs, we kwamen uit op het megabedrag van 130 RMB (circa 18 euro) en daarvoor zou die ook nog eens afgeleverd worden bij ons hotel.

Voor het avondeten werd de vlag afgeleverd, niet zomaar een vlag, nee meer een soort vaandel.
Maar wat moeten ze daar nou mee? Volgens David zijn ze er bij de spoorwegen apetrots op dat zij een buitenlander hebben kunnen helpen. Door nu zo’n bedankvaandel te sturen, zijn ze enorm geëerd. Normaal gesproken wordt een dergelijk vaandel dan opgehangen in hun kantoor, ook belangrijk om je baas te laten zien dat je weer je best hebt gedaan. Waarschijnlijk wordt er dan ook nog een foto van gemaakt die dan ergens in de stationshal van Xi’an komt te hangen. En kijk, daar ligt nu voor mij weer de volgende uitdaging, het komende jaar op zoek naar de foto! Gaat u mee zoeken in China?

Meer reisverhalen

SRC-reisleider Frits
Maar toen rees bij mij de vraag, hoe kunnen we de Chinese Spoorwegen bedanken voor deze ongelofelijke service?